رادین مهرتاش: فرار ورزشکاران ملی از ایران و پناهندگی / فهرست ورزشکاران پناهنده ایرانی

ورزش در ایران کاملا سیاسی است و ورزشکاران در رده های مختلف ناچار هستند که از دستوران سیستم های اطلاعاتی جمهوری اسلامی اطاعت کورکورانه کنند و در غیر این صورت اجازه ورود به تیم های ملی و یا باشگاهی را نخواهند داشت.

در ایران ورزشکاران با چالش‌های زیادی روبرو هستند که می‌تواند آینده آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. برخی از این چالش‌ها عبارتند از:

  • کمبود امکانات و تجهیزات ورزشی: بسیاری از ورزشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی در ایران فرسوده و غیراستاندارد هستند. این امر می‌تواند باعث آسیب‌دیدگی ورزشکاران و کاهش عملکرد آن‌ها شود.
  • عدم حمایت مالی: ورزشکاران ایرانی به‌طور کلی از حمایت مالی کافی برخوردار نیستند. این امر می‌تواند باعث شود آن‌ها برای تأمین هزینه‌های تمرین و مسابقات خود با مشکل مواجه شوند.
  • سیاست‌زدگی: ورزش در ایران اغلب با سیاست گره خورده است. این امر می‌تواند باعث شود ورزشکاران در معرض فشارهای سیاسی قرار گیرند و از حق خود برای بیان نظرات خود محروم شوند.
  • حکومت جمهوری اسلامی، ورزشکاران را به «شکست عمدی» مجبور می‌کند تا با حریفان اسرائیلی مسابقه ندهند و این در حالی است که ورزشکاران فلسطینی با ورزشکاران اسرائیلی مسابقه می‌دهند. نام برخی از ورزشکاران مجبورشده چنین است:
  • علیرضا کریمی، کشتی‌گیر ایرانی در مسابقات جهانی لهستان در سال ۱۳۹۶؛ سعید مولایی، جودوکا؛ وحید سرلک، جودوکار… و بسیاری دیگر

این چالش‌ها باعث شده است که بسیاری از ورزشکاران ایرانی به مهاجرت و پناهندگی به کشورهای دیگر فکر کنند. و برخی از آن‌ها همچون «سعید ملاي» نیز موفق شده‌اند در کشورهای دیگر به موفقیت‌های چشمگیری دست یابند. ورزش از سیاست: باید تلاش شود تا ورزش از سیاست جدا شود تا ورزشکاران بتوانند آزادانه نظرات خود را بیان کنند و از حق خود برای انتخاب آزادانه تیم‌های ملی استفاده کنند.حمایت از ورزشکاران جوان: باید توجه بیشتری به استعدادیابی و پرورش ورزشکاران جوان شود تا از استعدادهای ورزشی کشور به نحو مطلوب استفاده شود.

iran-eslam-zendan-301x241.jpg - 17.41 Kb

*فهرست ورزشکاران پناهنده ایرانی:

نام ورزشکاررشته ورزشیکشور مقصدتوضیحات
۱سامان بلاغیبسکتبال
(با ویلچر)
آلمانعضو تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران، پس از پایان مسابقات جهانی در آلمان از بازگشت به ایران خودداری کرد. عضو تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران در تیر۱۳۹۸به آلمان پناهنده شد.
۲صدف خادمبوکسفرانسهبوکسور در فروردین ۱۳۹۸ به فرانسه پناهنده شد.
۳مبین کهرازهبوکساتریشبوکسور که در مهر سال ۱۳۹۸ به اتریش پناهنده شد.
۴راحله آسمانیتکواندوبلژیکآسمانی در سال ۱۳۹۱ در ۲۳ سالگی به بلژیک پناهنده شد و با تیم ملی تکواندو بلژیک در مسابقات گرند پری تایوان صاحب مدال نقره شد. از سال ۲۰۱۳ تاکنون یک طلا، دو نقره و سه برنز برای این کشور به دست آورده‌است.
۵میلاد بیگیتکواندوآذربایجانتکواندوکار که در سال ۱۳۹۳ به کشور آذربایجان پناهنده شد و برنز المپیک ۲۰۱۶ و طلای بازی‌های اروپایی ۲۰۱۵ را به‌دست‌آورد.
۶سینا بهرامیتکواندوآذربایجانتکواندوکار که در سال ۱۳۹۳ به کشور آذربایجان پناهنده شد.
۷پریسا فرشیدیتکواندوآلمانهمسر کسری مهدی‌پورنژاد
۷کسری مهدی‌پورنژادتکواندوآلمان[
۹مهدی خدابخشیتکواندوصربستاندارنده مدال طلا تکواندو وزن ۸۷ کیلوگرم در مسابقات ارتش‌های جهان ۲۰۱۲ ویتنام، مدال طلا وزن ۸۷ کیلوگرم در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی ۲۰۱۳ اندونزی و قهرمانی در مسابقات جهانی تکواندو ۲۰۱۵ اشاره کرد. وی در تاریخ ۱۴ آبان ۱۳۹۸ پناهنده کشور صربستان شد.
۱۰فرزاد ذوالقدریتکواندوبلغارستانکاپیتان پیشین تیم تکواندوی نوجوانان ایران و نایب‌قهرمان مسابقات دانشجویان جهان در دی ۱۳۹۸ به بلغارستان پناهنده شد.
۱۱کیمیا علیزادهتکواندوآلماندر دی ۱۳۹۸ اعلام کرد که برای دوری از ریا و تبعیض‌ها در کشوری دیگری جز ایران زندگی خواهد کرد.
۱۲دینا پوریونستکواندوهلندتکواندوکار تیم ملی ایران به هلند پناهنده شد.
۱۳پوریا جلالی‌پورتیر و کمان
(معلولان)
هلندبرای شرکت در مسابقات تیروکمان به هلند اعزام شده بود، با پایان بازی‌ها از بازگشت به ایران خودداری کرد.
۱۴سعید ملاییجودوآلمانقهرمان جودوی ایران پس از مسابقات دیگر به ایران بازنگشت. در پی باخت «اجباری» در بازی‌های قهرمانی جهان در توکیو به منظور روبه‌رو نشدن با حریف اسرائیلی، از ژاپن به آلمان رفت تا از طریق فدراسیون جهانی جودو به کشوری غیر از ایران پناهنده شود اما فدراسیون جهانی جودو ضمن تعلیق چندساله فدراسیون جودو ایران، ملایی را به مغولستان معرفی و وی با پرچم این کشور موفق به کسب مدال نقره المپیک ۲۰۲۰ توکیو شد.
۱۵آرش آقاییجودوآذربایجانجودوکار تبریزی تیم ملی ایران و دارنده عناوین قهرمانی آسیا و کارگران جهان در بهمن‌ماه ۱۳۹۷ به عضویت تیم ملی جودوی آذربایجان درآمد. آقایی علت این تصمیمش را این‌گونه اعلام کرد که در سن ۲۵ سالگی و با توجه به عناوینش از سرمربی تیم ملی جودوی ایران خواست تا او را به اردوها دعوت کنند اما با این پاسخ مواجه شد که تیم ملی در حال جوانگرایی است. کشور آذربایجان در چند وهله به او پیشنهاد داد که سرانجام با توجه به این که او نتوانست کادرفنی تیم ملی ایران را برای حضور در اردوهای انتخابی المپیک و جهانی متقاعد سازد به عضویت کشور آذربایجان درآمد. جودو کار در۱۳۹۷ به آذربایجان پناهنده شد.
۱۶محمد رشنونژادجودوهلندجودوکار ۲۲ ساله ۶۰- کیلوگرم تیم ملی ایران با مشکلات مالی زیادی در راه این ورزش دست و پنجه نرم می‌کرد و حتی مدل‌های خود را به حراج گذاشت. وی در سال ۱۳۹۶ توانست در رقابت‌های قهرمانی آسیا مدال نقره را از آن خود کند. پس از آن به همراه تیم ملی به مسابقات گرندپری هلند اعزام شد اما پس از اتمام مسابقات به کشور بازنگشت. محمدرضا رودکی، سرپرست تیم ملی تلاش زیادی کرد تا او را در هلند بیابد اما موفق نشد و پدر رشنو نژاد ازمشخص شدن وضعیت فرزندش تا سه روز پس از ناپدید شدن خبر داد. جودوکار در پاییز۱۳۹۶ به هلند پناهنده شد.  واقعیت این بود که رشنو نژاد به هلند درخواست پناهندگی داد و بیش از یک سال طول کشید تا به تیم ملی این کشور دعوت شود. وی در اولین تورنمنت خود که رقابت‌های اوپن بلژیک بود توانست مدال برنز بگیرد و خیلی زود کشور هلند را از این پناهندگی منتفع سازد.
۱۷وحید سرلکجودوآلمانوحید سرلک در حال حاضر ۵ مدال طلا، ۶ نقره و ۷ برنز را در کارنامه افتخارات بین‌المللی خود دارد. او خیلی زود با مدال نقره جوانان آسیا در سال ۲۰۰۰ نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت اما در رقابت‌های جهانی سال ۲۰۰۵ وقتی در اوج آمادگی خود قرار داشت مجبور شد تا عمداً مقابل جودوکار آذربایجانی بازنده باشد تا دور بعد به رقیبی از اسرائیل برخورد نکند. همین اتفاق موجب شد تا او نسبت به ادامه کار دلسرد شود و در رقابت‌های جهانی بعدی در رده پنجم قرار گیرد. او پس از کسب این عنوان و سابقه ۱۴ ساله در تیم ملی ایران، در سال ۱۳۸۹ به کشور آلمان مهاجرت کرد و با کسب افتخاراتی دیگر سرمربی باشگاه جودو مونشن گلادباخ شد. عضو تیم ملی جودو در سال۱۳۸۹ به آلمان پناهنده شد.
۱۸احسان رجبیجودوآمریکااحسان رجبی در سال ۱۳۸۸ به مسابقات آسیایی جودو سال اعزام شد که توانست مدال برنز موفقیت بدست بیاورد. چند ماه بعد در مسابقات داخلی اصفهان تست دوپینگ این جودوکار مثبت درآمد اما وی اصرار داشت که در پشت پرده این دوپینگ فدراسیون جودو قرار دارد. پس از آن رجبی درخواست کرد تا در وزن فوق سنگین ۱۰۰+ شرکت کند اما فدراسیون موافقت نکرد و با اطلاع از عدم دعوتش به تیم ملی برای اعزام به بازی‌های آسیایی در سال ۱۳۸۹ به آمریکا مهاجرت و در همان‌جا پناهنده شد. وی در رقابت‌های بی‌جی‌جی‌پرو کالیفرنیا ۲ مدال طلا بدست بیاورد. همچنین مدال طلای جهانی جوجیتسو و نقره گرنداسلم آمریکا نیز به کارنامه او اضافه شد.
۱۹محسن غفارجودوآلمانجودوکار در سال۱۳۹۲ به آلمان پناهنده شد.
۲۰محمدجواد نخعیکاراتهآلمانقهرمان کاراته در فروردین ۱۳۹۳ به آلمان پناهنده شد.
۲۱جواد محجوبجودوکاناداجودوکار ایران به کانادا پناهنده شد.
۲۲مهتاب یادگاریژیمناستیکآمریکاداور بین‌المللی ژیمناستیک در سال ۱۳۹۵ به آمریکا پناهنده شد.
۲۳مژگان تاجیکژیمناستیکسوئدقهرمان ایروبیک ژیمناستیک در سال ۱۳۹۵ به سوئد پناهنده شد.
۲۴امین اربابژیمناستیکآمریکاقهرمان ایروبیک ژیمناستیک ایران که در آبان ۱۳۹۵ به آمریکا پناهنده شد. قهرمان ژیمناستیک و ثبت‌کننده حرکات نوین در فدراسیون جهانی نیز روانه آمریکا شده‌است.
۲۵سارا خسرویژیمناستیکدانمارکمربی رشته ژیمناستیک در سال۱۳۹۷ به دانمارک پناهنده شده. از مربیان شاخص ایران به همراه همسرش محمد رمضانپور از قهرمانان تیم ملی نیز راهی خارج از کشور شده‌اند.
۲۶محمد رمضان‌پورژیمناستیکدانمارکژیمناستیک‌کار در سال۱۳۹۷ به دانمارک پناهنده شد.
۲۷احسان خدادادیژیمناستیکترکیهکاپیتان ژیمناستیک ایران در اردیبهشت ۱۳۹۴ به ترکیه پناهنده شد.
۲۸کامران شیرازیشطرنجآمریکا
فرانسه
استاد بین‌المللی شطرنج و قهرمان شطرنج ایران در سال ۱۳۵۱؛ که پس از ممنوعیت شطرنج در ایران در ابتدا از دی ۱۳۶۲ با پرچم آمریکا و سپس از دی ۱۳۸۴ با پرچم فرانسه در مسابقات بین‌المللی شرکت می‌کند.
۲۹مهرشاد شریفشطرنجفرانسهاستاد بین‌المللی شطرنج و شش دوره قهرمان شطرنج ایران در سال‌های ۱۳۵۲، ۱۳۵۳، ۱۳۵۴، ۱۳۵۵، ۱۳۵۸ و ۱۳۵۹؛ که پس از ممنوعیت شطرنج در ایران از دی ۱۳۶۳ با پرچم فرانسه در مسابقات بین‌المللی شرکت می‌کند.
۳۰الشن مرادیشطرنجآمریکااستادبزرگ شطرنج و قهرمان شطرنج ایران در سال ۱۳۸۰؛ که از اسفند ۱۳۹۵ در مسابقات بین‌المللی با پرچم آمریکا شرکت می‌کند.
۳۱درسا درخشانیشطرنجآمریکااستاد بین‌المللی شطرنج ایران؛ که از مهر ۱۳۹۶ در مسابقات بین‌المللی با پرچم آمریکا شرکت می‌کند.
۳۲غزل حکیمی‌فردشطرنجسوئیساستادبزرگ زنان و قهرمان شطرنج بانوان ایران در سال ۱۳۸۹؛ که از خرداد ۱۳۹۹ در مسابقات بین‌المللی با پرچم سوئیس شرکت می‌کند.
۳۳شهره بیاتشطرنجانگلستاناستاد فیده زنان، داور بین‌المللی شطرنج رتبه A در آسیا، و آموزگار فدراسیون جهانی شطرنج؛ که از آبان ۱۳۹۹ در مسابقات بین‌المللی با پرچم انگلستان شرکت می‌کند.
۳۴میترا حجازی‌پورشطرنجفرانسهاستادبزرگ زنان و قهرمان شطرنج بانوان ایران در سال ۱۳۹۱؛ که از تیر ۱۴۰۰ در مسابقات بین‌المللی با پرچم فرانسه شرکت می‌کند.
۳۵علیرضا فیروزجاشطرنجفرانسهاستادبزرگ شطرنج، نخستین سوپر استادبزرگ تاریخ شطرنج ایران، نفر اول رده‌بندی شطرنج جوانان جهان، و قهرمان شطرنج ایران در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۷؛ که در ابتدا از دسامبر ۲۰۱۹ با پرچم فدراسیون جهانی شطرنج و سپس از ژوئیه ۲۰۲۱ با پرچم فرانسه در مسابقات بین‌المللی شرکت می‌کند.
۳۶محمدحسین ابراهیمیشمشیربازیهلندشمشیرباز تیم ملی ایران در مسابقات سال ۲۰۰۹ از رقابت با حریف اسرائیل بازداشته شد و در عین آمادگی از دور مسابقات کنار رفت. یک سال بعد وقتی تیم ملی شمشیربازی با سفر به فرانسه برای بازی‌های آسیایی گوانگژو آماده می‌شد ابراهیمی اردوی این تیم را ترک کرد و پس از مدتی به کشور هلند رفت و در آنجا پناهندگی گرفت. عضو تیم ملی شمشیربازی در سال ۱۳۸۹ به فرانسه پناهنده شد.
۳۷شروین پاکدلقایقرانیپرتغالاز همان نوجوانی استعداد خود را در رشته قایقرانی نشان داد و با تیم ملی قایقرانی به رقابت‌های جهانی زیر ۲۳ سال پرتغال اعزام و ناگهان در فرودگاه ناپدید شد. این ناپدید شدن در حالی رخ داد که وی یک بار از گیت خروج عبور کرده بود. پاکدل ۱۷ ساله دیگر به ایران بازنگشت و مشخص شد که به کشور پرتغال درخواست پناهندگی داده‌است. اما بعدها مشخص شد دلیل ماندن او در پرتغال مسائل درون خانوادگی بوده‌است. خانواده مادری وی در این کشور زندگی می‌کردند و از او درخواست کردند تا در پرتغال بماند. به همین دلیل پدر این قایقران به شدت از فدراسیون قایقرانی شاکی شد و مربی تیم ملی قایقرانی به دلیل همین اهمال اخراج شد اما اظهار داشت که اصلاً از موضوع فرار پاکدل اطلاعی نداشته‌است. عضو تیم ملی قایقرانی ایران که در مرداد ۱۳۹۴ به چک پناهنده شد؟ یا ملی‌پوش قایقرانی در مرداد۱۳۹۵ به پرتغال پناهنده شد.
۳۸آرزو معتمدیقایقرانیآمریکاآرزو معتمدی ابتدا می‌خواست یک شناگر باشد اما به دلیل پوشش شنای بانوان قید حضور در این رشته ورزشی را زد. علاقه او به ورزش‌های آبی موجب شد تا به قایقرانی روی بیاورد. با تلاش‌های مستمر به عنوان اولین بانوی ایران سهمیه حضور در رقابت‌های کایاک المپیک ۲۰۱۲ لندن را بدست می‌آورد اما درست قبل از اعزام، فدراسیون بین او و آرزو حکیمی مسابقات انتخابی برگزار کرد و در نهایت آرزو حکیمی به مسابقات المپیک اعزام شد. این اتفاق سرخوردگی شدید معتمدی را به همراه داشت و در سال ۱۳۹۱ با دریافت پذیرش از دانشگاه اوکلاهاما به آمریکا رفت و نتایج خوبی به در رقابت‌های کایاک ۵۰۰ متر و ۱۰۰۰ متر آلمان بدست آورد. در سال ۲۰۱۳ وی توانست در رقابت‌های داخلی آمریکا مقام دوم رقابت‌های ۲۰۰ متر و ۵۰۰ متر را از آن خود کند. رشته قایقرانی فعالیت می‌کرد و در سال ۱۳۹۱ به آمریکا پناهنده شد.
۳۹مهدی صیاد حق‌شمارقایقرانیجمهوری چکعضو تیم ملی قایقرانی آبهای آرام ایران و دارنده مجموعه ای از مدالها از جمله ۶ مدال طلای آسیایی و ۳ مدال نقره آسیایی و ۲ مدال برنز آسیا. او در سال ۱۳۸۸ برای شرکت در مسابقات قهرمانی جهان در جمهوری چک با تیم ملی عازم این کشور شده و همان‌جا پناهنده شد. جمهوری اسلامی ایران برای بازگزداندن او تلاشهای بسیاری انجام داده ولی موفق به برگرداندن او نشد.
۴۰مینا علیزادهقایقرانیآلمانعضو تیم ملی قایقرانی دراگان بوت بانوان ایران بود که وقتی در سال ۱۳۸۸ برای شرکت در مسابقات قهرمانی دراگون بوت جمهوری چک با تیم ملی عازم این کشور بود در میانه راه با ترک تیم ملی به واسطه حضور برادش در آلمان به این کشور رفت و همان‌جا پناهنده و عضو تیم ملی آلمان شد. ملی‌پوش قایقرانی در سال ۱۳۸۸ به کشور آلمان پناهنده شد.
۴۱سعید فضل‌اولیقایقرانیآلمانقایقران تیم ملی ایران و دارنده ۲ مدال طلای آسیایی جوانان، ۱ نقره آسیایی جوانان، ۱ برنز مسابقات انتخابی المپیک بزرگسالان، ۲ نقره و ۱ برنز قهرمانی آسیا، ۱ مدال نقره و ۱ مدال برنز زیر ۲۳ سال جهان و ۱ مدال نقره بازی‌های آسیایی اینچئون کره جنوبی در سال ۱۳۹۴ به کشور آلمان پناهنده شد. فضل اولی دلیل پناهنده شدنش را این‌گونه بیان می‌کند که در فدراسیون قایقرانی فقط به دنبال مدال‌آوری و پز دادن با آن بودند و صلاح ندانستم و شرایط را جوری ندانستم که بخواهم در اردوها شرکت کنم چون همه ش حق خوری و رانت و رشوه و اینجور مسائل باعث می‌شد که حق کس دیگری یا حتی حق خودم خورده شود. قایقرانی ایران در این سطح نیست که آن را با قایقرانی دنیا مقایسه کنیم. وی دلیل پیشرفت خود در کشور آلمان را این‌گونه اعلام کرد که از لحاظ فکری بسیار آزاد بوده و تیم ملی آلمان خانواده دوم من است. فضل اولی در سال ۲۰۱۶ توانست در مسابقات قهرمانی کشوری آلمان نفر اول در کایاک تک نفره و نفر دوم در کایاک چهارنفره شد و مسئولان شهر کارلسروهه وی را به عنوان یکی از ۵ ورزشکار برتر این شهر معرفی کردند. اما تا دو سال بعد از مهاجرتش نتوانست در مسابقات رسمی تیم ملی آلمان حاضر شود چراکه طبق قانون ابتدا می‌بایست فدراسیون ایران چنین اجازه‌ای را به او می‌داد اما پس از دو سال به لحاظ قانونی از این قید و بند آزاد شد. عضو تیم ملی قایق‌رانی در مهر ۱۳۹۵ به آلمان پناهنده شد.
۴۲مهدی جعفرقلی‌زادهکاراتهآلمانعضو تیم ملی کاراته ایران در سال۱۳۸۷ به آلمان پناهنده شد.
۴۳آروین باقریکاراتهفرانسه
۴۴نادره آقاییکاراتههلندمربی تیم ملی کاراته بانوان ایران. مربی تیم ملی جوانان و نوجوانان در لیگ جهانی اندونزی سال ۲۰۱۵. مربی تیم ملی امید در مسابقات آسیایی سال ۲۰۱۶. مربی تیم ملی امید و بزرگسالان زنان ایران در لیگ جهانی هلند سال ۲۰۱۸. دارنده دو مدال طلای مسابقات آسیایی و بین‌المللی. مقام اول مسابقات کاپ روتردام سال ۲۰۱۹. دارنده مدرک مربیگری کاراته جهانی و آسیایی.
۴۵هامون درفشی‌پورکاراتهکاناداعضو تیم ملی کاراته ایران به کانادا پناهنده شد.
۴۶کیمیا مرادیکانوپولونروژعضو تیم ملی کانوپولو دی ۱۳۹۶ به نروژ پناهنده شد.
۴۷مجید داداشکشتیآلمانقهرمان سابق کشتی در سال۱۳۹۴ به آلمان پناهنده شد.
۴۸محمدمهدی بی‌نیازکشتیایتالیاکشتی‌گیر تیم ملی در سال۱۳۹۵ به ایتالیا پناهنده شد.
۴۹محمدرضا آذرشکیبکشتیآذربایجانقهرمان کشتی در فروردین۱۳۹۸ به آذربایجان پناهنده شد.
۵۰پیام زرین‌پورکشتیآمریکاملی‌پوش کشتی در سال ۱۳۹۵ پناهنده آمریکا شد.
۵۱انوش جعفری گرزینیکشتیآلماناین نوجوان ۱۵ ساله ایرانی‌تبار، در فصل ۲۰۲۰–۲۰۲۱ کشتی بوندس‌لیگای آلمان، در ترکیب تیم اصلی و بزرگسالان کشتی آ.اس. فا ماینتس در وزن ۵۷ کیلوگرم روی تشک خواهد رفت. وی در شهر ماینتس آلمان بزرگ شده‌است. وی سابقه کسب عنوان‌های قهرمانی در رده سنی نوجوانان و نونهالان ایالت «راین‌لند فالتس» جمهوری فدرال آلمان را دارد. پدر وی، مهدی جعفری گرزینی، عضو هیئت رئیسه باشگاه کشتی آ.اس. فا ماینتس می‌باشد.
۵۲نوید زنگنهکشتی آزادکاناداملی‌پوش کشتی آزاد ایران در وزن ۷۴ کیلوگرم که در ۲۰۱۸ مدال برنز کشتی آزاد زیر ۲۳ سال جهان و در ۲۰۱۹ هم مدال نقره آسیایی را در همین وزن گرفت به کانادا پناهنده شد.
۵۳سامان طهماسبیکشتی فرنگیآذربایجانبرنده دو مدال برنز کشتی فرنگی جهان و طلای قهرمانی آسیا کشتی‌گیر در سال ۱۳۸۹ به کشور آذربایجان پناهنده شد.
۵۴صباح شریعتیکشتی فرنگیآذربایجانبرنده مدال نقره کشتی فرنگی بازی‌های اروپایی کشتی‌گیر در فروردین ۱۳۹۸ به کشور آذربایجان پناهنده شد.
۵۵محمود زاویهنجات‌غریقفرانسهملی‌پوش رشته نجات غریق در سال ۱۳۹۳ به فرانسه پناهنده شد. عضو تیم ملی نجات غریق و غواصی پس از مسابقه‌های جهانی مون پلیه به ایران بازنگشت و احتمال حضور آن‌ها در کشور فرانسه و گرفتن اقامت دائمی می‌رود.
۵۶پوریا پورابراهیمنجات‌غریقفرانسهملی‌پوش رشته نجات غریق در سال ۱۳۹۳ به فرانسه پناهنده شد. عضو تیم ملی نجات غریق و غواصی پس از مسابقه‌های جهانی مون پلیه به ایران بازنگشت و احتمال حضور آن‌ها در کشور فرانسه و گرفتن اقامت دائمی می‌رود.
۵۷ایمان جمالیهندبالمجارستانتیم هندبال سپاهان اصفهان در سال ۱۳۹۴ به عنوان اولین لژیونر ایرانی به لیگ مجارستان رفت. اما پس از مدتی در این کشور پناهنده شد و پیراهن تیم ملی هندبال مجارستان را پوشید عضو تیم هندبال اصفهان در سال ۱۳۹۳ به مجارستان پناهنده شد.
۵۸امید احمدی‌صفابوکسآلماندر مسابقات کیک‌بوکس به همراه تیم ملی کیک‌بوکسینگ ایران در ایتالیا حضور داشت، ولی پس از راهیابی به فینال مسابقات، اردوی تیم را به مقصد آلمان ترک کرد.
۵۹علی قربانیفوتبالآذربایجاناو در سال ۲۰۲۰ عضو تیم ملی فوتبال جمهوری آذربایجان شد و در مقابل مونته‌نگرو اولین بازی ملی خود را انجام داد.
۶۰امیر اسدالله‌زادهپاورلیفتینگآلمانامیر اسدالله‌زاده عضو تیم ملی پاورلیفتینگ، دو طلا و دو نقره آسیا را به گردن آویخته‌است. وی در مسابقات جهانی نروژ شرکت کرده بود که از بازگشت به ایران خودداری کرده و برای درخواست پناهندگی راهی آلمان شد.
۶۱شقایق باپیریهندبالاسپانیاپنجشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۰، شقایق باپیری از پناهنده شدن خود به دلیل محدودیت‌ها برای زنان و حجاب اجباری خبر داد. شقایق باپیری سابقه شش سال عضویت در تیم ملی هندبال زنان ایران و باشگاه سپاهان را دارد و از بازیکنان پرتجربه تیم ایران به‌شمار می‌رود. او پیش‌تر در لیگ هندبال اربیل عراق خانم گل شده بود.
۶۲یکتا جمالیوزنه‌بردارآلمانیکتا جمالی، پس از کسب نقره یک‌ضرب در دسته ۸۷ کیلوگرم رقابت‌های قهرمانی وزنه‌برداری دختران جوانان جهان، روز ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ در آتن با برنامه قبلی و با هدف مهاجرت به کشوری دیگر هتل محل اقامت تیم ملی را در یونان ترک کرد.
۶۳حسین ثوریمدیر ورزشیاسپانیابوکسور آماتور سابق، و رئیس فدراسیون بوکس جمهوری اسلامی ایران، او به همراه تیم بوکس جوانان به اسپانیا سفر کرد و در میانه مسابقات اعلام پناهندگی کرد. وی در جریان پناهندگی مبین کهرازه به اتریش، در سال ۱۳۹۸ بازداشت شده بود.
۶۴آرین ساعدپناهبوکساسپانیاعضو تیم بوکس جوانان اعزامی به اسپانیا، که در جریان مسابقات اعلام پناهندگی کرد. وی اجازه نیافت که به سراغ حریفان بعدی خود برود.
۶۵مرتضی ریگیبوکساسپانیاعضو تیم بوکس جوانان اعزامی به اسپانیا، که پس از مسابقات اعلام پناهندگی کرد. ادعا شده که او خواهرزاده حسین ثوری رئیس وقت فدراسیون بوکس بوده‌است، که چند روز زودتر اعلام پناهندگی کرده‌است.
۶۶سارا سادات خادم‌الشریعهشطرنجاسپانیاعضوی تیم شطرنج اعزامی به قزاقستان، در این مسابقات بدون حجاب اجباری شرکت کرد، و در ادامه اعلام کرد از بیم انتقام‌جوئی رژیم جمهوری اسلامی به ایران بازنمی‌گردد و به اسپانیا پناهنده شد.
۶۷بهزاد امیدیکاراتهالمانعضو تیم اعزامی به مسابقات کاپ جهانی اسلوونی۲۰۲۲ که بعد از نقره تیمی و برنز انفرادی به المان پناهنده شد بهزاد امیدی دارنده برنز جهانی ۲۰۰۸ المان ونقره آسیا شیتوکای در ۲۰۱۲ بود.
۶۸ستار صیداسکی‌بازنروژوی اسکی‌باز پر افتخار این ورزش در ایران است. وی در بازیهای آسیایی سال ۲۰۱۱ مدال برنز برای ایران کسب کرده بود.
۶۹سعید منتظر پرچیعضو تیم ملی ورزش بیماران خاص و پیونداسترالیاوی برای شرکت در مسابقات جام جهانی بیماران خاص و پیوند اعضا به استرالیا سفر کرده بود. او با تیم ملی ورزش بیماران خاص و پیوند اعضای ایران ۲۷ فروردین‌ماه وارد استرالیا شد و در پنج رشته ورزشی مختلف، پنج مدال کسب کرد.
۷۰عرفان ناظمیملی‌پوش تکواندوی ایرانکانادادر ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ به کانادا مهاجرت کرد و قصد دارد در این کشور دوران قهرمانی خود را دنبال کند. وی در المپیک ۲۰۲۰ توکیو به مدال نقره این رقابت‌ها که برای اولین بار و به‌صورت آزمایشی برگزار شد، دست یافت.
۷۱پریسا جهانفکریانعضو تیم ملی وزنه‌برداری زنان ایرانآلمانوی بیش از پنج سال است در رشته وزنه‌برداری به‌طور حرفه‌ای فعالیت می‌کند، حدود سه سال عضو تیم ملی ایران بود. با اینکه او در وزنه‌برداری ایران سهمیه المپیک را به عنوان نخستین زن در ایران به‌دست آورده بود، ولی به‌دلیل واکنش کمیته انضباطی به اعتراض او این شانس را از دست داد.
۷۲متین بالسینیشناگر تیم ملی ایرانبریتانیاوی در اواخر اردیبهشت ۱۴۰۱ به بریتانیا پناهنده شد. وی رکورددار ماده ۲۰۰ متر پروانه ایران بود و توانسته بود هشت بار رکورد ۲۰۰ متر پروانه ایران را در استخر مسافت کوتاه و بلند بشکند.
۷۳محمد نامجو مطلقکشتی‌گیر تیم ملی جوانان ایرانآلمانوی دارنده مدال برنز امیدهای آسیا در سال ۲۰۱۹ به میزبانی مغولستان می‌باشد.
۷۴فرزاد رستمیکاراته کای تیم ملی ایرانسوئیسوی در مسابقات کاراته وان پاریس شرکت کرده بود.
۷۵ایمان مهدویکشتی‌گیرنام ایمان مهدوی کشتی‌گیر پناهنده در فهرست ورزشکاران پناهنده زیر نظر کمیته بین‌المللی المپیک برای شرکت در المپیک ۲۰۲۴ پاریس قرار گرفت.[۴۳][۴۴]
۷۶محبوبه بربریجودوکارآلمانوی عضو سابق تیم ملی جودو ایران از سال ۲۰۱۸ در آلمان زندگی می‌کند. او با حضور در رقابت‌های قهرمانی جهانی ۲۰۲۳ در تلاش برای قرار گرفتن در سهمیه المپیک ۲۰۲۴ می‌باشد.
۷۷سالار غلامیبوکسورکاناداوی به مدت ۱۲ سال عضو و ۲ سال هم کاپیتان تیم ملی بوکس ایران بوده و چندین مدال کسب کرده‌است، وی در کانادا وارد بوکس حرفه‌ای شد و با شکست دادن سیلویرا لوئیز، قهرمان بوکس سنگین‌وزن کاناد شد.
۷۸زینب‌کبری موسوییخ‌نوردسوئیسوی عضو تیم ملی یخ‌نوردی و نایب قهرمان جهان بود که به سوئیس پناهنده شد.
۷۹فاطمه روحانیتکواندوکارآلماناو تکواندوکار با سابقه تیم ملی در خرداد ۱۴۰۲ به دلیل «موضوعات سیاسی» از جمله مطالبی انتقادی در شبکه‌های اجتماعی که در طول خیزش سراسری ۱۴۰۱ می‌نوشت، از ایران خارج شد و به آلمان پناهنده شد.
۸۰مرجان کلهراسکی‌بازفرانسهنخستین زن المپیکی اسکی در خرداد ۱۴۰۲ به همراه همسرش پوریا ساوه شمشکی، کاپیتان پیشین «اسکی آلپاین» به فرانسه مهاجرت کردند.
۸۱پوریا ساوه شمشکیاسکی‌بازفرانسهکاپیتان پیشین اسکی آلپاین به همراه همسرش مرجان کلهر در خرداد ۱۴۰۲ به فرانسه مهاجرت کرد.
۸۲پوریا جلالی‌پورتیروکمانهلنددر جریان رقابت‌های جهانی تیروکمان در خرداد ۱۳۹۸ ، اردو را ترک کرده و به هلند پناهنده شد.
۸۳رضا روحیوزنه‌برداریانگلیسقهرمان فوق سنگین وزنه‌برداری در ۱۳۹۸، در سال ۱۴۰۱ به انگلیس مهاجرت کرد.


*فهرست ورزشکاران پناهنده ایرانی: