لینک فیلم تظاهرات برای جلوگیری از دیپورت محمد توسلی از سوئد به ایران. به همراه گزارش همبستگی، فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی – استکهلم

0-dadgahrejim.jpg - 10.33 Kb

لینک فیلم تظاهرات برای جلوگیری از دیپورت محمد توسلی از سوئد به ایران

 

محمد توسلی قرار است روز جمعه 22 جولای ساعت 8:30دقیقه صبح از طریق فرودگاه آرلاندا از سوئد به ایران دیپورت شود


در پایین گزارش ایمیل آدرس اداره مهاجرت قید شده است.

تا همینجا اقدامات زیادی برای جلوگیری از دیپورت وی صورت گرفته است اما تجربه  کار فدراسیون برای متوقف کردن دیپورت پناهجویان نشان می دهد که هنوز باید کاری به مراتب بیشتر صورت بگیرد تا مقامات سرسخت امور پناهندگی سوئد را وادار به تجدید نظر کرد. در همین فاصله 24 ساعته که شروع بکار کرده ایم اقدامات بسیار قابل توجهی از این دست صورت گرفته است. روز چهارشنبه بیستم جولای به فراخوان فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی واحد استکهلم یک تجمع اعتراضی در مقابل اداره مهاجرت سوئد در شهر استکهلم برگزار گردید. تجمع کنندگان عکسهای محمد توسلی را در دست گرفتند، شعار سر دادند و خواستار لغو فوری  حکم اخراج  محمد به ایران شدند.

0-dadgahrejim.jpg - 10.33 Kb1784735_209_157.jpg - 9.14 Kb

در تجمع اعتراضی روز چهارشنبه چند نفر از شرکت کنندگان از جمله خانم اندیشه علی شاهی سخنگوی فدراسیون و یکی از فعالین سازمان سوسیالیستهای عدالت خواه سخنرانی کردند و ضمن توضیح وضیعت اقلیتهای مذهبی و برگشتگان از دین اسلام و برخوردهای فاشیستی و نژاد پرستانه جمهوری اسلامی به آنها خواستار لغو فوری حکم اخراج محمد توسلی به ایران شدند. سپس خانم علی شاهی و سه نفر دیگر از شرکت کنندگان وارد اداره مهاجرت شدند و با یکی از مسئولین این اداره در مورد صدور حکم اخراج محمد توسلی به بحث و گفت و گو پرداختد. مقام مسئول اداره مهاجرت با دقت به صحبتهای خانم علی شاهی و دیگر اعضای این هیئت گوش داد، نامه فدراسیون و اسناد و مدارکی را که مربوط به پرونده محمد توسلی بوده از آنها تحویل گرفته و در همانجا آنهارا مطالعه کرده و قول داده که به پرونده وی فورا رسیدگی نماید.

 

محمد توسلی دین اسلام را ترک کرده است ولی با این وجود اداره مهاجرت تصمیم گرفته وی را به ایران دیپورت نماید. در میان اسناد و مدارکی که به اداره مهاجرت تحویل داده شده است نامه دکتری به چشم می خورد که دو هفته پیش هنگامی محمد توسلی را از فرودگاه برگرداند نوشته است: محمد از شدت ترس و شُکی که به وی وارد شده دچار آسیب  جدی روحی و روانی شده است. اسناد دیگری که تحویل داده اند مصاحبه محمد با رادیوی سراسری سوئد بخش فارسی (پژواک) مصاحبه وی با یک روزنامه به اسم داگن، مصاحبه خانم اندیشه در مورد وضعیت اقلیتهای مذهبی در ایران و بطور ویژه پرونده محمد در همین روزنامه، نامه فدراسیون استکهلم ازسوی خانم اندیشه، نامه سرگشاده فدراسیون سراسری از سوی عبدالله اسدی به اداره مهاجرت به تاریخ 21 جولای. این نامه نیز برای تمام روزنامه ها، احزاب و سازمانهای دولتی و غیر دولتی و مقامات و شخصیتها و سازمانها و نهادهای مدافع حقوق پناهندگی نیز ارسال شده است. فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی  تا این لحظه اداراه مهاجرت سوئد و خانم ماریا وکیل محمد را در جریان کلیه اقدامات انجام شده برای جلوگیری از دیپورت محمد توسلی  قرار داده است. تلاش برای متوقف کردن حکم دیپورت محمد توسلی همچنان ادامه دارد چند ساعت بیشتر وقت مفید باقی نمانده است. این آدرس ایمیل اداره مهاجرت سوئد است.    migrationsverket@migrationsverket.se E-post  هر کس از منزل خود از هر شهر و کشوری که باشد می تواند تا صبح روز جمعه اقدام کند و اداره مهاجرت سوئد را ایمیل باران کنیم. خوب است که جهت اطلاع رونوشت ایمیل هایتان  را برای فدراسیون هم بفرستید. از متن نامه های سوئدی و فارسی فدراسیون استفاده کنید یا فقط یکی دو خط در اعتراض به حکم اخراج محمد توسلی به هرزبانی که باشد بنویسد و بفرستید. اجازه ندهیم محمد را به جمهوری جنایتکار اسلامی تحویل دهند.

همبستگی، فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی – استکهلم

21 جولای 2011

 

Mohammad- Misha Tavassoli متولد 1985-06-27

Mål nummer: شماره پرونده 588874- 10

 

migrationsverket@migrationsverket.se E-post  آدرس اداره مهاجرت

قرار است روز جمعه 22 جولای ساعت 8:30 دقیقه صبح از فرودگاه آرلاندا به ایران دیپورت شود

 

محمد توسلی در سال 2002 به همراه خواهرش به قصد ادامه تحصیل به کشور اکراین می روند و به مدت چهار سال در آنجا زندگی کرده اند. محمد      در اکراین از دین اسلام به مسیحیت می گرود و در پروسه تحصیلش در اکراین در روزهای یکشنبه به کلیسا رفت و آمد داشته است. محمد می گوید: یکی از همکلاسی های ایرانیش از طرفداران جمهوری اسلامی بوده و همزمان که درس می خوانده در اکراین با سفارت ایران نیز در رفت و آمد بوده و مسیحی شدن من و خواهرم را به مقامات سفارت ایران گزارش داده بود. محمد و خواهرش بعداز چهار سال تحصیل در اکراین زمان بازگشت در فرودگاه ایران مورد بازجویی زیاد و ضرب و شتم  بی رحمانه قرار می گیرند.

 

محمد می گوید بعداز گذشت چند روز از اقامتمان در ایران برای مطابقت کردن معدل تحصیلاتمان به وزارت علوم رفتیم ولی به طور غیر منتظره ای به ما اعلام کردند که شما مدارکی در اینجا ندارید. محمد و خواهرش از شنیدن این خبر دچار ترس و وحشت می شوند و می ترسند از اینکه هر لحظه مقامات امنیتی جمهوری اسلامی آنها را بدلیل تغییر مذهب در خارج از کشور احضار نمایند. به همین دلیل هردو در مدت کوتاهی از ایران خارج می شوند و به سوئد میایند). محمد می گوید: مقامات امنیتی ایران در همین  مورد مادرم را نیز احضار کردند و یک روز تمام از وی تحقیقات بعمل آوردند و خیلی طول نکشید وی را از کار اخراج کردند. محمد می گوید: در تحقیقاتی که از مادرم به عمل آورده بودند گفته بودند به فرزندانت بگو که به دین اسلام برگردند. جهت اطلاع عموم روز چهارشنبه ششم جولای پلیس سوئد  محمد توسلی را جهت اخراج به ایران به فرودگاه آرلاندا برد ولی محمد لباس های خود را به نشانه اعتراض از تن درآورد و در بغل پله های هواپیما دست به مقاومت زد مقاومت محمد باعث شد خلبان هواپیما از بردن وی خودداری کند. ولی امکان دارد این بار دست و پایش را ببندند.

 

این فشارها از سوی اداره مهاجرت سوئد برای پناهجویان ایرانی خصوصا محمد توسلی در حالی اتفاق می افتد که محمد بدلیل ترک دین اسلام  تحت پیگرد دستگاه قضائی و امنیتی جمهوری اسلامی بوده است و به همین دلیل از کشور سوئد تقاضای پناهندگی کرده است ولی با این حال اداره مهاجرت بدون توجه به وضعیت امنیتی محمد و خطراتی که در صورت بازگشت به ایران برای وی پیش خواهد آمد می خواهد او را دو دستی تقدیم جمهوری اسلامی بعنوان یکی ازجنایتکارترین رژیمهای تاریخ معاصر بدهد

 

اداره مهاجرت سوئد از این بی خبر نیست که رژیم اسلامی در ایران چه به روز و حال اقلیت های مذهبی  درآورده است. می داند که کسانی که از دین اسلام بر می گردند چقدر وحشیانه و غیر انسانی با آنها رفتار می شود. کافی است دستگاههای سرکوب رژیم اسلامی به کسانی مشکوک شوند که دین اسلام را به قصد گرویدن به دین دیگری ترک کرده باشد تا زندگی آنها را برای همیشه به نابودی بکشانند.

 

اداره مهاجرت سوئد از اعتراضاتی که مدام از سوی سازمانها و نهادی مدافع حقوق بشر و حتی بسیاری از دولت ها و مقامات و شخصتهای  مهم جهان به جمهوری اسلامی شود بی خبر نیست با این حال می خواهد محمد توسلی را به ایران  بفرستد تا مورد اذیت و آزار آدمکش های جمهوری اسلامی قرار بگیرد.در “قانون مجازات اسلامی” که در روز 9 سپتامبر 2010 در مجلس شورای قانونگذاری ایران به تصویب رسیده است برای بازگشت از اسلام (ارتداد) مجازت مرگ تعیین شده است.

 

محمد توسلی و دیگر پناهندگان ایرانی بی جهت  تصمیم به ترک ایران نگرفته اند. آنها بدلیل ترس از اجرای قوانین ظالمانه علیه جان و آزادی و زندگی خود تصمیم به ترک کشور می گیرند. تصویب یک سری قوانین ظالمانه و تبعیض‌آمیز در ایران شرایط  خطرناکی را بوجود آورده که در پی آن، نه تنها نهادهای دولتی علیه خارج شدگان از دین اسلام دست به اقدام می زنند، بلکه فضایی از تحقیر و محکومیت را ایجاد کرده است که در آن هر فرد و گروه مذهبی خود را محقق احساس می ‌کند راساً دست به اقدام و خشونت علیه اقلیتهای مذهبی و برگشتگان از دین اسلام بزند. کار را بجای رسانده اند جان هیچ مخالفی در جمهوری اسلامی در امان نیست.

 

اگر دولت سوئد داعیه دفاع از حقوق بشر دارد و اگر اداره مهاجرت این کشور خود را حافظ منافع پناهندگان بحساب می آورد این رسمش نیست. یک ذره چشمتان را باز کنید و دنیا را کمی  بزرگتر ببینید روزی نیست از سوی سازمانها و نهادهای مدافع حقوق پناهندگان از دولت و اداره مهاجرت سوئد بخاطر زیر پا گذاشتن حقوق پناهندگان به دادگاه اروپا و دیگر مراجع بین المللی شکایت نشود.

 

بهرحال تا همینجا اسم محمد توسلی متقاضی پناهندگی در سوئد بدلیل برگشت از دین اسلام به موضوع بحث برخی از رسانه ها تبدیل شده است همین خود یک خطر جدی است که در صورت بازگرداندن محمد به ایران احتمال هرنوع مجازات سنگینی علیه وی وجود داشته باشد. برای  مثال مصاحبه با رادیوی پژواک بخش فارسی رادیو سوئد. مصاحبه با داگن Dagen.se که محمد در این مجله نوشته است من در راه فرودگاه به ماموران پلیس گفتم که من از دین اسلام برگشته ام و مسیحی شده ام و این موضوع برای من بسیار خطرناک شده است. ولی مامورین پلیس به محمد می گویند شما هم می توانید به مامورین ایرانی دروغ بگویید و مسیحی شدن خود را انکار کنید.علاوه بر آن برگزاری تظاهرات در روز چهارشنبه 20 جولای درحمایت ازحقوق پناهندگی محمد توسلی در استکهلم، مصاحبه با رادیوهای محلی، انعکاس مقاوت وی در فرودگاه آرلاندا، انتشار علنی  دادنامه دادگستری جمهوری اسلامی برای اعضای خانواده توسلی در مورد برگشت از دین اسلام و  گزارش پزشکی از شرایط روحی  محمد بدلیل ترس بیش از اندازه وی از بازگشت به ایران، و بسیاری دیگر از آنها هر کدام به تنهای کافی است تا محمد توسلی از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی مورد مجازات قرار گیرد. سئوال فدراسیون از اداره مهاجرت سوئد این است که آیا واقعا نکاتی که در مورد پرونده محمد گفته شد کافی نیست تا مورد حمایت بین المللی برطبق شرایط جدید place-situation) (Surقرار گیرد؟

با احترام

عبدالله اسدی

دبیر همبستگی، فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی

20 جولای 2011

 

دیدگاهتان را بنویسید