مهاجرت سالانه ۱۰۰ پرستار ايرانی به آن سوی مرزها

mohajerat.jpg - 8.08 Kb

 

مهاجرت پرستاران به کشورهای خارجی يکی از معضلاتی است که بخش بهداشت و درمان در چند سال اخير با آن مواجه بوده است. کشور آمريکا يکی از مهم‌ترين مقصدهايی است که مهاجران در چند سال اخير به آن مهاجرت کرده‌اند.

mohajerat.jpg - 8.08 Kb

ايران در کنار کشورهای هند، فيليپين و پاکستان يکی از تامين کنندگان اصلی پرستار مورد نياز در بيمارستان‌های آمريکايی بوده است. اين روند از طريق مؤسسات غير انتفاعی در آمريکا با همکاری برخی از گروه‌ها در داخل کشور صورت گرفت. هر روز جامعه پرستاران ايرانی شاهد آگهي‌هايی در شبکه های ماهواره ای هستند که از آنها می خواهند مهاجرت کنند.» اين فرآيند در حالی است که غضنفر ميرزا بيگي، رئيس کل سازمان نظام پرستاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار سينانيوز اين موضوع را تکذيب کرده و مي‌گويد: «سازمان نظام پرستاری مهاجرت غير معمول پرستاران را تکذيب مي‌کند. با توجه به اينکه پرستاران برای مهاجرت بايد برگه تاييديه صلاحيت حرفه‌ای از سازمان نظام پرستاری دريافت کنند، بنابراين مهاجرت به صورت غير معمول و غير اخلاقی نمي‌تواند صورت گيرد.»

 

b.225.150.16777215.0.stories.ashkhas.nedaaghasoltan.jpg - 8.48 Kb

 

ه گزارش سلامت نيوز به نقل از سينا ؛ وی با بيان اينکه روال مهاجرت به هيچ عنوان غير معمول نيست، افزود: «به طور ميانگين سالانه کمتر از ۱۰۰ پرستار از کشور ما مهاجرت مي‌‎کنند که به‌‌ همان ميزان و يا حتی بيشتر مجددا به کشور باز مي‌گردند.» ميرزا بيگی با توجه به استاندارد تعيين شده تعداد پرستار نسبت به تخت‌های بيمارستانی گفت: «کشور ما با کمبود نيروی پرستار مواجه است و در وضعيت کنونی به ازای هر تخت بيمارستان ۷. ۰ پرستار وجود دارد که اين عدد بايد به ۵. ۱ برابر برسد. استخدام نيرو نيز همچنان بايد ادامه داشته باشد تا به استاندارد مورد نظر دست يابيم.» رئيس کل سازمان نظام پرستاری عنوان کرد: «ظرفيت دانشگاه‌های علوم پزشکی به لحاظ استخدام پاسخگوی اين نياز گسترده نيست و بايد از ظرفيت‌های موازی و ساير روش‌ها از قبيل قرار داد کار معين، طرحی و تعاونی برای تامين نيرو استفاده شود.»

 

khoshonat.jpg - 18.05 Kb

 

ميرزا بيگی در پايان خاطر نشان کرد: «شرايط کار و زندگی در بين پرستاران تهران و شهرستان بسيار متفاوت است اما بيان اينکه پرستاران از وضعيت فعلی راضی نيستند ظلم در حق جامعه پرستاری است. هرچند وضعيت پرستاران کشور ما در شرايط ايده ‌آل نيست اما نسبت به ۱۰ الی ۱۵ سال قبل رضايت پرستاران افزايش يافته است.»

دیدگاهتان را بنویسید