حجت شهاب: دلایل سرکوب سازمان یافته دراویش در سالهای اخیر

540965_302106356576754_965082883_n.jpg - 6.57 Kb

 

• دروایش گنابادی از اقلیت‌های دینی در ایران هستند که همواره از سوی نهادهای امنیتی زیر فشار قرار گرفته‌اند. نخستین بار که اخبار سرکوب دروایش گنابادی به رسانه‌ها راه یافت، سال ۱۳۸۴ بود که حسینیه شریعت این دروایش در قم مورد حمله قرار گرفت و تخریب شد. در ادامه حمله سازمان یافته به دراویش ایران، حسینه و اماکن مذهبی آنان در شهرستان‌های دیگر نیز مورد حمله نیروهای امنیتی قرار گرفت و یک سال بعد، “نور علی تابنده” قطب دروایش گنابادی به اجبار از محل سکونت خود در بیدخت گناباد تبعید شد.

 

540965_302106356576754_965082883_n.jpg - 6.57 Kb

در سال ۱۳۸۷ نیز حسینه دراویش در شهرستان‌های بروجرد و اصفهان مورد حمله نیروهای امنیتی و لباس شخصی قرار گرفت. در پی حمله به حسینیه دراویش در بروجرد، ۱۸۰ نفر از پیروان این مذهب، بازداشت و به محاکم قضایی معرفی شدند. همچنین در اسفند ماه سال ۱۳۸۷ نیز پس از توزیع یک اطلاعیه بی‌نام و نشان در حاشیه نماز جمعه اصفهان، نیروهای لباس شخصی به مقبره درویش ناصر علی حمله کرده و آن را تخریب کردند. همزمان با این اقدام، کتابخانه دراویش گنابادی در تخت فولاد اصفهان نیز از حمله لباس شخصی‌ها مصون نماند و ۶۸ نفر از دراویش دستگیر و محاکمه شدند. این در حالی بود که این مقبره در شمار آثار ملی ثبت شده ایران قرار داشت.

 

در پی این حملات سازمان یافته، شهریور سال گذشته نیز منازل مسکونی دراویش گنابادی در کوار شیراز بصورت وحشیانه مورد حمله نیروهای لباس شخصی قرار گرفت. در این حمله که با حمایت نیروهای امنیتی نیز همراه بود، وحید بنایی کشته، منازل مسکونی دروایش تخریب و تعدادی از دراویش نیز بازداشت شدند که تا کنون نیز تعداد بسیار زیادی از انها به اتهامات واهی از جمله اختلال در نظم عمومی ایجاد اغتشاش واقدام علیه امنیت ملی کشور در زندان بسر میبرند .

 

• حاکمیت پس از آنکه اماکن مذهبی و منازل مسکونی دراویش را مورد حمله قرار داد، برای جلوگیری از انعکاس اخبار و تصاویر مربوط به این حمله، مدیران و دست اندرکاران پایگاه اینترنتی نزدیک به دراویش را هم بازداشت و در رسانه‌های حکومتی، تبلیغات گسترده‌ای علیه آنان تدارک دید.

 

حمایت دراویش گنابادی از مهدی کروبی در انتخابات سال ۸۸ و نزدیکی او به جنبش سبز نخستین بهانه حکومت برای تخریب رسانه‌ای پیروان این آئین بود. محمد حسین نبوی، معاون تبلیغات حوزه علمیه نیز از راه اندازی مراکزی در حوزه‌های علمیه، برای مقابله با ان چه که فرقه‌های انحرافی خوانده بود، خبر داد و گفت: «سردمداران فرقه‌های توطئه گر در حاشیه امن قرار گرفته‌اند.» پس از این اقدام، رسانه‌های نزدیک به حکومت حملات رسانه‌ای شدیدی علیه دراویش گنابادی به راه انداختند.

 

ahmadi-khamenei-unite.jpg - 13.62 Kb

 

همچنین نیروهای امنیتی، همه دست اندرکاران پایگاه اینترنتی مجذوبان نور که اخبار دراویش گنابادی را منتشر می‌کرد، بازداشت و تحت تعقیب قرار دادند. در ادامه این فشار‌ها، چهار تن از وکلایی که پیگیر پرونده دراویش شهرستان کوار بودند را نیز بازداشت و زندانی کردند.

 

دادگاه‌هایی که لغو شد

 

دادگاه این دراویش در بند حکومت در دونوبت اردیبهشت ماه و ابان ماه سال جاری لغو شد . قاضی صلواتی اجازه دسترسی وکلای متهمان به پرونده‌ها را نداده و برای همین دادگاه به تعویق افتاده است. ریاست دادگاه، آقای صلواتی، اجازه مطالعه پرونده را تنها به ۲ تن از وکلا داده است، درحالی که هر یک از افراد زندانی، هشت تا ده وکیل دارند و باید رئیس دادگاه فرصت مطالعه پرونده و اخذ رونوشت از اوراق آن را برای تمامی وکلا فراهم می‌ساخت. علاوه بر این، حتی این دو وکیل هم اجازه دسترسی به تمام اطلاعات پرونده را نداشته و تنها موفق به مطالعه بخش کوچکی از پرونده شده‌اند و هیچگونه ملاقاتی هم با موکلین خود نداشتند، یعنی در صورت تشکیل دادگاه نیز تشریفات قانونی دادرسی صورت نگرفته بود. البته این دراویش متهم تصمیم گرفته اند در صورت تشکیل دادگاه در این جلسات شرکت نکنند و دلیل انرا :

 

• شرایط ناعادلانه دادرسی و عدم ارائه پرونده‌های اتهامی توسط قاضی پرونده به وکلای مدافع جهت مطالعه و تدارک دفاع، و ایجاد تبعیض های گوناگون در روند رسیدگی به اتهامات خود از جمله برگزاری غیر علنی جلسه دادگاه را عنوان کرده‌اند.

 

0-dadgahrejim.jpg - 10.33 Kb

 

از شهریور ماه گذشته، فرشید یدالهی، امیر اسلامی، امید بهروزی و مصطفی دانشجو چهار وکیل دادگستری که دفاع از پرونده متهمان وابسته به دراویش گنابادی شهرستان کوار را عهده دار شدند، توسط دستگاه امنتی بازداشت و در زندان اوین هستند. همچنین رضا انتصاری عکاس و فیلمبردار و حمید مرادی از مدیران سایت مجذوبان نور نیز از تابستان سال گذشته بازداشت و در زندان اوین هستند. علاوه بر این، صالح مرادی، کسری نوری و محمد شمشیر زن از دیگر دراویش گنابادی هستند که در زندان عادل آباد و پلاک صد شیراز از شش تا ۱۴ ماه حبس را بدون اعلام حکم سپری کرده‌اند. همچنین علیرضا روشن از شاعران جوان از دیگر دراویش گنابادی است که در انتظار اجرای حکم زندان خود به سر می‌برد.

 

سلامت دراویش زندانی در خطر است

 

وضعیت سلامت سه تن از دراویش زندانی مساعد نیست. حمید رضا مرادی از گرفتگی عروق رنج می‌برد و به علت شدید بودن گرفتگی رگ پا راه رفتن وی نیز دچار مشگل شده و حتی پزشک بهداری اوین نیز پس از معاینه گفته بود در صورت عدم درمان به موقع منجر به سیاه شدن انگشتان و حتی قطع آن خواهد شد،مصطفی دانشجو نیز به آسم شدید مبتلاست، که بر اثر حمله آسمی به بیمارستان منتقل شده و همچنان تحت درمان قرار دارد. همچنین رضا انتصاری نیزاز ناحیه انگشت دست که بر اثر حمله نیروهای امنیتی بوده، دچار آسیب جدی شد و قادر به حرکت نیست، که برای درمان و عمل جراحی به بیمارستان منتقل شده است.

 

_1_1.gif - 51.03 Kb

 

متاسفانه در زندان شیراز وضعیت زندانیان نگران کننده‌تر است. صالح مرادی که بیش از ۱۴ ماه است در زندان پلاک صد شیراز به سر می‌برد، دچار درد‌های شدید عصبی در ناحیه دست و شانه و همچنین دردهای کلیوی است، او ماه‌هاست در حالی متحمل این درد است که از هیچ گونه امکانات درمانی برخوردار نیست. همچنین محمدعلی شمشیرزن که بیش از ۷ ماه در زندان عادل آباد زندانی هستند به دلیل وضعیت ناگوار بهداشتی زندان به بیماری‌های تنفسی مبتلا شده‌اند و همچنین متاسفانه هفتهٔ گذشته ایشان دچار درد شدید در ناحیه دندان شده بود که پس از گذشت بیش از ۳ روز از این مشکل و پیگیری خانواده و وکلای این درویش زندانی هیچ کمکی برای انتقال و انجام معالجات زیر نظر پزشک متخصص صورت نگرفت است.

 

دلایل فشار بر دراویش


دلیل فشار حکومت ایران بردراویش ریشه در باورهای انها دارد که مهمترینش اعتقاد داشتن به جدایی دین از سیاست و ایجاد یک حکومت سکولار است . همچنین ممنوعیت چند همسری برای مردان و حرام دانستن استعمال مخدرات جهت سلامت بدن و خدمت به خانواده و جامعه می باشد . احترام به کلیه اقلیتهای مذهبی و به رسمیت شناختن انها و ازادی بیان نیز از جمله موارد دیگر است که میتوان به ان اشاره کرد . به سادگی میتوان دریافت که چرا جوانان روز به روز به این مسلک بیشتر جلب شده و از حکومت شیعه افراطی که جز سرکوب مخالفان راهی نمیداند روی گردان میشوند . دراویش حل مشکلات را در گفتمان میدانند و بر خلاف تبلیغات حکومت ایران مخالف هر گونه خشونت طلبی هستند . در چنین جامعه ای است که میتوان ریشه فساد را خشکاند و با ایجاد رقابت سالم بین تمام ادیان و مذاهب گوناگون واحزاب مختلف به کاستیهای جامعه پی برد و انها را براحتی حل و فصل کرد . کاری که حکومت ایران به ان اعتقاد ندارد و با ایجاد تفرقه ,فساد ,اعتیاد ,گرانی و بیکاری انچنان جوانان ما را گرفتار کرده است که تنها مشکل خود را در حال حاضر سیر کردن شکم خود و خانواده شان می دانند و رسیدن به یک حکومت دموکراتیک و سکولار را تنها یک رویا می بینند .

به امید رسیدن به آن روز

 

حجت شهاب : داستان تلخ زندگی من و دیگر دراویش ایران در جمهوری اسلامی

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید