آسوشیتدپرس: توافق پنهان ایران و استرالیا برای استرداد 9 هزار پناهنده ایرانی

b.225.150.16777215.0.stories.fruit.zibish.jpg - 10.58 Kb

خبرگزاری ایرانشهر – آسوشیتند پرس می‌گوید به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد دولت‌های ایران و استرالیا قرادادی را آماده امضا دارند که بر اساس آن ممکن است بیش از ۹ هزار متقاضی پناهندگی از استرالیا به ایران مسترد شوند.

b.225.150.16777215.0.stories.fruit.zibish.jpg - 10.58 Kb

آسوشیتندپرس می‌گوید مذاکرات میان جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا و همتای ایرانی‌اش جواد ظریف به مرحله نهایی رسیده‌است و تهران متعهد شده تا از پس پذیرش پناهجویان ایرانی ساکن استرالیا، آنان را مورد مجازات و تعقیب قضایی قرار ندهد. قرارداد نهایی قرار است هفته آینده و در جریان سفر جواد ظریف به استرالیا امضا شود.

خبر این مذاکرات نخستین بار در یک روزنامه محلی غرب استرالیا منتشر شد و سخنگوی وزارت امور خارجه استرالیا آن را تایید کرده است. روز گذشته نیز اعلام شد که یک زوج پناهجوی ایرانی که از استرالیا به کامبوج فرستاده شده بودند، به ایران بازگردانده شده‌اند.

مدافعان حقوق پناهندگان گفته‌اند از تعهدات دولت ایران برای منع تعقیب قضایی برای پناهجویان مطمئن نیستند و نمی‌توانند به تعهدات قضایی جمهوری اسلامی اعتماد کنند. آنها معتقدند اکثر پناهجویان ایرانی با پرونده‌هایی مبتنی بر تغییر مذهب و یا مخالفت با مبانی سیاسی و اجتماعی حاکم در ایران خواستار پذیرش در کشورهای پناهنده پذیر هستند که این موارد در ایران با اشد مجازات قضایی روبرو است. اما مقامات استرالیا اعلام کرده که بیشتر ایرانیان متقاضی پناهندگی از این کشور، پناهندگان اقتصادی هستند.

از طرفی رادیو فردا گزارش داد:

سفیر ایران در استرالیا امضای قرارداد برای بازگشت اجباری پناهجویان را رد کرد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در استرالیا می‌گوید که هیچ‌گونه قراردادی میان ایران و استرالیا مبنی بر استرداد اجباری پناهجویان امضاء نخواهد شد.

عبدالحسین وهاجی روز پنجشنبه ۲۰ اسفند در گفت‌وگو با «رادیو نشاط» در استرالیا، خبر بازگشت پناهجویان به ایران را تکذیب کرد و گفت این اخبار «کذب محض‌» هستند و هیچ‌گونه مبنای صحیحی ندارند.

قرار است محمد جواد ظریف تا چند روز دیگر به استرالیا سفر کند. آن‌طور که برخی از رسانه‌های استرالیایی گفته‌اند آقای ظریف در این سفر قراردادی مبنی بر استرداد پناهجویان امضاء خواهد کرد.

با این حال سفیر ایران می‌گوید در این باره مذاکراتی انجام خواهد شد، اما هیچ قراردادی امضاء نخواهد شد.


نظر یکی از خوانندگان:

Mehrdad Mehrzad

دولت استرالیا، یادتون باشه که با پناهجویان ایرانی چکار کردید،چند نفرشون رو کشتید و باعث مرگ غیرمستقیم چند نفر دیگه از هموطنان ما در اردوگاههای پناهندگیتون که فرق چندانی با اردوگاههای مرگ آلمان نازی نداشت شدید. یادتون باشه که امروز و این زمان،زمان تحقیر و بدبختی و آوارگی ایرانیهاست.مردمی که از شرایط وحشتناک ایران تن به آوارگی میدن و به آدمکشها و جنایتکارایی مثل شما پناه میارن تا اینطور با تحقیر باهاشون رفتار کنید و آزارشون بدید.ولی یادتون باشه که این رژیم آدمکش و جنایتکار هم مثل باقی رژیمهای دیکتاتوری روزی خواهد رفت و بدونید که مردم ایران جنایتها و آزارهای شما رو هرگز ازیاد نخواهند برد.مسٔولیت هرکدام از این پناهنده ها باشماست و حالا که با ظریف ناظریف نانجیب و خامنه ای پشت پرده ساختین که هموطنای مارو به اردوگاه مرگ جمهوری اسلامی برگردونید بدونید که هر اتفاقی برای هرکدوم از این پناهنده ها در ایران بیفته شما مسٔول هستید و خون هموطنان ما به گردن شماست.ایرانی هرگز جنایت شما رو فراموش نخواهد کرد.



 

دیدگاهتان را بنویسید