محمد مصطفايی: همسر بی گناهم را آزاد کنيد

mostafaian.jpg - 10.09 Kb

 محمد مصطفايی وکيل چند پرونده حقوق بشری که در ترکيه تقاضای پناهندگی کرده است، درباره وضع همسر و برادر همسرش که در ايران بازداشت شده اند، ابراز نگرانی کرده است. آقای مصطفايی در گفت و گو با بی بی سی فارسي، بازداشت همسرش و حبس او در زندان انفرادی را غيرقانونی دانست و با تاکيد بر بی گناهی او خواستار آزادی وی شد. mostafaian.jpg - 10.09 Kb

آقای مصطفايی که به کميساريای عالی حقوق بشر در ترکيه پناهنده شده، وکالت سکينه محمدی آشتيانی را بعهده داشت؛ زنی که به جرم زنای محصنه به سنگسار محکوم شد و با جهانی شدن پرونده اش، فعلا از مرگ نجات پيدا کرده است.

آقای مصطفايی در گفت و گو با بی بی سی فارسی گفت همسرش در جريان کارهای او نيست و کاملا بی گناه است.

او گفت: “من متاسفم که چرا اين همه مدت بايد در زندان انفرادی نگهداری شود و به صورت گروگان نگهداری شود تا من خودم را معرفی کنم… او هيچ گناهی ندارد. در روزی که دستگير شد، اصلا هيچ اطلاعی از اين که من کجا هستم، نداشت. چرا بايد يک مادر دوازده روز از فرزندش جدا شود.”

آقای مصطفايی پيش تر نيز در نامه ای خطاب به دادستان عمومی و انقلاب تهران، خواستار آزادی همسر و برادر همسرش شده بود.

آقای مصطفايی به بی بی سی گفت حاضر است در صورت دريافت تضمين قضايی به ايران برگردد.

آقای مصطفايی که در دوم مرداد (۲۴ ژوئيه) برای ارائه توضيحاتی به دادستانی تهران احضار شده بود، صدور حکم جلب و ممنوع الخروج شدنش به وسيله مقام های قضايی ايران را علت خروج از اين کشور و درخواست پناهندگی در ترکيه عنوان کرد.

به گفته آقای مصطفايي، او آن روز پس از دريافت احضاريه و پاسخ به سوال های بازجو، مرخص شد ولی وقتی به دفترش مراجعه کرد متوجه حضور پليس و بازرسی از اين محل شد.

آقای مصطفايی گفت: “من تصميم نداشتم از ايران خارج شوم. در حقيقت مرا مجبور کردند… به دليل اين که احتمال می دادم من را بازداشت کنند و از کسانی که در دستگاه قضايی بودند، شنيدم که ممنوع الخروج شده ام، مجبور شدم به طور غيرقانونی وارد ترکيه شوم.”

آقای مصطفايی که در ترکيه از کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد درخواست پناهندگی کرده است، گفت که پليس اين کشور برای حفاظت از او، وی را تحت نظارت قرار داده است تا تکليف پرونده اش مشخص شود.

محمد مصطفايی گفت تاکنون چند کشور غربی از جمله نروژ برای پذيرش او اعلام آمادگی کرده اند.

آقای مصطفايی وکالت تعدادی از نوجوانان محکوم به اعدام را برعهده داشته و برای جلوگيری از اجرای اين مجازات، به تلاش گسترده ای از جمله با اطلاع رسانی از طريق وبلاگ شخصی خود، مبادرت کرده است.

دليل صدور حکم بازداشت آقای مصطفايی معلوم نيست هر چند اين احتمال مطرح شده است که اقدامات او در راستای دفاع از موکلانش از جمله از طريق اطلاع رسانی در سطح بين المللي، باعث ناخرسندی مقامات قضايی و امنيتی شده است.

بی بى سى

دیدگاهتان را بنویسید