فنلاند به دیپلمات سابق ایرانی در هلسینکی ‘پناهندگی داد

100911191348_hossein_alizadeh_226x170_nocredit.jpg - 19.54 Kb

 

یک دیپلمات سابق در سفارت ایران در هلسینکی که ماه گذشته در اعتراض به نحوه برخورد دولت ایران با معترضان از مقام خود استعفا داده بود، روز پنجشنبه گفت که فنلاند به او پناهندگی سیاسی داده است.

حسین علیزاده که تا اوایل ماه گذشته رایزن سوم سفارت ایران در هلسینکی بود، یکی از سه دیپلمات ایرانی است که در پی بحران پس از انتخابات سال 1388 ایران، در اروپا تقاضای پناهندگی سیاسی کردند.  100911191348_hossein_alizadeh_226x170_nocredit.jpg - 19.54 Kb

آقای علیزاده به خبرگزاری رویترز گفت که فنلاند روز چهارشنبه به او و همه اعضای خانواده اش – مجموعا شامل پنج نفر – پناهندگی سیاسی اعطا کرد.

 

دو دیپلمات ایرانی نیز پیشتر در نروژ و بلژیک درخواست پناهندگی کرده بودند. فرزاد فرهنگیان، رایزن دوم و وابسته مطبوعاتی سفارت ایران در بروکسل بود و محمد رضا حیدری کنسول ایران در اسلو بود که به نروژ پناهنده شد.

آقای علیزاده روز پنجشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: “هدف اصلی من اکنون این است که برای منافع و موفقیت جنبش سبز کار کنم.”

 

روزنامه فنلاندی “هلسینگین سانومات” روز پنجشنبه به نقل از یک مقام این کشور که از او نام نبرد نوشت که دلایل اعطای پناهندگی “روشن” است و به رفتار حکومت ایران با معترضان اشاره داشت.

 

آقای علیزاده همچنین گفت که هرچند امیدوار است در تخصص خود در زمینه امور خارجی مشغول به کار شود اما اولویت او جنبش مخالفان است.

 

او گفت: “برای همین است که شش نفر از ما دیپلمات ها کمپین ‘سفارتخانه های سبز’ را تشکیل داده ایم و نشان می دهیم که دیپلمات های سابق رژیم ایران اکنون جزو ناراضیان و علیه رژیم هستند. ما قویا بر این باوریم که احمدی نژاد نماینده مردم ایران نیست.”

 

آقای علیزاده روز 13 سپتامبر اعلام کرده بود که با استعفا از شغل خود در سفارت ایران درخواست پناهندگی می کند.

اما ایران می گوید که انگیزه های شخصی و نه سیاسی علت کناره گیری فرزاد فرهنگیان و حسین علیزاده بوده و مجموعه پرسنل وزارت خارجه کسانی هستند که از “نظام” حمایت می کنند.

 

رامین مهمان پرست سخنگوی وزارت خارجه ایران روز سه شنبه 30 شهریور (21 سپتامبر) گفت: “کسی در وزارت امور خارجه انگیزه آنها را باور نمی کند… در این اقدام بیشتر نوعی ترجیح منافع شخصی و خانوادگی به منافع ملی، قابل توجه است.”

 

او “کمپین سفارت سبز” را راه اندازی کرده است که یکی از اهداف آن “اعلام همبستگی دیپلمات های ایران، با جنبش سبز آزادیخواهانه مردم ایران و ترک سفارتخانه های جمهوری اسلامی” عنوان می شود.

بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید