در گفت‌وگوي صريح فارس با يارديم عنوان شد/اجمالي، توضيحات سفير تركيه درباره سفر برخي عوامل فتنه به اين كشور

36_8909231184_l600.jpg - 134.43 Kb

 

” خبر فوق پس از مدتی کوتاه از صفحه اصلی خبر گزاری حکومتی فارس حذف شد “

 

خبرگزاري حکومتی فارس: اميت يارديم، سفير تركيه در ايران به تشريح وضعيت معاندين نظام جمهوري اسلامي ايران كه به تركيه سفر كرده و كنفرانس مطبوعاتي برگزار مي‌كنند، پرداخت.

«اميت يارديم» سفير تركيه در ايران در گفت‌وگو با خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، به روابط دوجانبه و عوامل تأثيرگذار در آن كه موضوع معاندين نظام جمهوري اسلامي يكي از آنهاست پرداخت.

بخشي از اين مصاحبه از نظر خوانندگان مي‌گذرد.  

36_8909231184_l600.jpg - 134.43 Kb

* نمي‌خواهيم هيچ موردي بر روابط ايران و تركيه سايه اندازد

فارس: برخي معاندين نظام جمهوري اسلامي ايران به كشور شما پناهنده شده و يا كنفرانس‌هاي مطبوعاتي در اين كشور برگزار مي‌كنند. با توجه به روابط خوب دو كشور اين موضوع يك نكته منفي در روابط دو كشور قلمداد نمي‌شود؟

يارديم: سالانه ميليون‌ها نفر وارد تركيه مي‌شوند، عده‌اي براي تفريح و عده‌اي براي تجارت. ما در مورد 30 ميليون انساني كه وارد تركيه مي‌شوند سخن مي‌گوييم كه اطلاعي در مورد آنها نداريم، اما آنچه كه براي ما اهميت دارد اين است كه ايران كشوري است كه ما براي آن ارزش قائليم و به آن اهميت مي‌دهيم. ما خواهان آن هستيم كه روابط خود را در تمامي زمينه‌ها گسترش دهيم و دوست نداريم هيچ وضعيتي بر روابط ما سايه اندازد.

 

50_8909231184_l600.jpg - 138.43 Kb

فارس: اما 30 ميليون فردي كه وارد تركيه مي‌شوند كنفرانس مطبوعاتي برگزار نمي‌كنند.

يارديم: نمي‌دانم دقيقاً به كدام ماجرا اشاره مي‌كنيد، اما من چنين چيزي را الان مي‌شنوم و اطلاع ندارم كه از كدام كنفرانس سخن مي‌گوييد.

فارس: برخي معترضان رسانه‌اي همچون روزنامه‌نگاران در تركيه كنفرانس مطبوعاتي برگزار كردند، درست پس از انتخابات سال 88.

يارديم: ممكن است يك نفر به آنجا رفته و برخي مطبوعات را براي حضور در يك سخنراني فرا خوانده و فعاليت‌هايي نيز انجام داده باشد. ممكن است نيروهاي امنيتي نيز از اين موضوع خبر نداشته باشند. در استانبول 15 ميليون نفر آدم زندگي مي‌كنند و عملاً ممكن نيست تك تك افرادي را كه وارد تركيه مي‌شوند، كنترل كنيم. موضوع مهم اراده دو دولت است كه به چه چيزي فكر مي‌كنند و اين اراده احترامي است كه تركيه براي ايران قائل است. ما با ايران در موضوعات امنيتي نيز رابطه داريم و بين وزارتخانه‌ها در تمامي زمينه‌ها روابطي وجود دارد.

* موضوع پناهندگي مخالفان سياسي در كشورهاي ديگر به سازمان ملل مربوط است

فارس: در خصوص پناهندگي برخي از آنها چه نظري داريد؟

يارديم: اطلاعي از اين موضوع ندارم چرا كه اين يك روند است كه به سازمان ملل مربوط مي‌باشد. من در مورد روابط ايران و تركيه و پناهنده شدن معترضان چيزي نمي‌دانم، اما هزاران آفريقايي در تركيه زندگي مي‌كنند مانند هزاران افغاني كه در ايران زندگي مي‌كنند. مهم اين است كه ما به اين مهم نگاه كنيم كه بعنوان دو دولت نگاهمان چگونه است و ما آينده روابط را به چه نحو دنبال مي‌كنيم.

مهم اين است كه آيا افرادي را كه در كشورهاي ما زندگي مي‌كنند و عليه كشوري ديگر فعاليت مي‌كنند، مورد كنترل قرار مي‌دهيم يا نه. ممكن است گاهي اتفاق بيفتد كه يك يا دو مخالف از ايران به تركيه برود و يا برعكس. من به هيچ عنوان فكر نمي‌كنم، ترك‌هايي كه در ايران زندگي مي‌كنند چه فعاليت‌هايي عليه تركيه دارند و چه نگاهي به دولت مي‌كنند. مخالف مي‌تواند در هر جايي باشد و هر صحبتي بكند براي ما هيچ اهميتي ندارد. در كشورهاي غربي نيز هستند كشورهايي كه از روابط ايران و تركيه ناراضي مي‌باشند، آنها تنها كنفرانس مطبوعاتي برگزار نمي‌كنند، بلكه مقاله نوشته و سعي مي‌كنند به انحاء مختلف در سياست تأثيرگذار باشند. آنها فشار وارد مي‌كنند اما ما همراه يكديگر مي‌ايستيم چرا كه ارزش‌هاي يكديگر را مي‌دانيم.

فارس: يعني اگر يك ارمني مخالف دولت تركيه به ايران آمده و در تهران كنفرانس مطبوعاتي برگزار كند، شما ناراحت نمي‌شويد و برايتان مهم نيست؟

 

يارديم: براي ما مهم است؛ من آن زمان از آن ارمني دعوت كرده و از او مي‌خواهم كه مشكلش را بگويد. ولي موضوع مهم اين است كه چنين فعاليت‌هايي تأثيري در نگاه طرفين نخواهد داشت. ما ديدگاهمان را از طريق مناسب به مقامات ايراني منتقل مي‌كنيم.

*درباره فعاليت برخي مخالفان ايران در تركيه متوجه حساسيت ايران هستيم

فارس: يعني اعتراض خود را اعلام مي‌كنيد؟


يارديم:
ديدگاهمان را مطرح مي‌كنيم. ممكن است يك تبعه ترك كه زياد از دولت خوشش نيايد، وارد ايران شده و كتاب نوشته و يا فعاليت ديگري را انجام دهد. اما آرزوي ما اين است كه چنين فعاليت‌هايي تأثيري در روابط نداشته باشد.

فارس: در مورد ارامنه نيز همينطور است؟


يارديم:
اين مثال معناي خاصي دارد، اين فرد اگر يك تبعه ايراني باشد حق اظهارنظر ندارم اما مشكل از آنجا آغاز مي‌شود كه برخي لابي‌هاي ارامنه كه مركز آنها در آمريكا است، فعاليت‌هاي سازمان ‌يافته‌اي دارند. آنها فعاليت مسلحانه انجام مي‌دهند و از طريق سرمايه‌هاي كلاني كه دارند عليه تركيه فعاليت سازمان يافته دارند. براي اينكه در كنگره آمريكا عليه تركيه تصميماتي اتخاذ شود، سالانه فعاليت‌هاي زيادي انجام مي‌گيرد. از اين منظر حركت يك ارمني ما را ناراحت مي‌كند، اما من مطمئنم قبل از هر چيز چنين فعاليتي هر دو كشور را ناراحت خواهد كرد. ممكن است برخي اتباع ترك به ايران آمده و نظرات متفاوت خود را اعلام كنند اما برخي موضوعات اهميت متفاوتي دارند.

فارس: ما نيز در مورد مخالفان سياسي خود دقيقاً همين عقيده شما را نسبت به مخالفان ارمني داريم و همين حساسيت را براي ما دارد.


يارديم:
من اين موضوع را واضح بگويم كه در مورد كنفرانس‌هايي كه شما مي‌گوييد اطلاعي ندارم اما مسلماً تحقيق كرده و متوجه حساسيت شما هستم. موضوعي كه باعث ناراحتي ايران شود باعث ناراحتي تركيه نيز خواهد شد.

مشروح اين مصاحبه متعاقباً ارسال مي‌شود.
انتهاي پيام/خ

 

دیدگاهتان را بنویسید