اقامت دائم برای دانشجویان مقطع دکترا ـ (پارلمان سوئد تصویب کرد)

swedenf.gif - 10.06 Kb

سرانجام تلاشهای دانشجویان خارجی‌ دکترا در سوئد منجر به تصویب قانون اعطای اقامت دائم به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقاطع دکترا و لیسننتیت شد. بر اساس قانونی‌ که امروز ۱۷ ماه ژوئن ۲۰۱۴ در پارلمان سوئد تصویب شد، دانشجویانی که در مقاطع دکترا و لیسنتیت شاغل به تحصیل هستند به شرط دارا بودن ۴ سال اقامت تحصیلی‌ در طول هفت سال گذشته میتوانند برای دریافت اقامت دائم درخواست خود را تسلیم اداره مهاجرت سوئد نمایند.

swedenf.gif - 10.06 Kb

لینک صفحهٔ رسمی‌ پارلمان سوئد در خصوص این قانون

جمعی‌ از دانشجویان دکترا در سوئد از سال ۲۰۱۰ تلاش جهت متقاعد کردن دولت و پارلمان سوئد ، برای به رسمیت شناختن کار آکادمیک به عنوان یک شغل که مالیات مشابه سایر مشاغل می‌پردازند را آغاز کردند.  بر طبق قوانین مهاجرتی سوئد اگر فردی ۴ سال پیاپی در سوئد شاغل بوده و حقوق و مزایای شغلی‌ مطابق با قوانین کار سوئد داشته باشد میتواند درخواست اقامت دائم خود را به اداره مهاجرت تسلیم نماید اما دانشجویان دکترا علیرغم پرداخت مالیات و دارا بودن شغل آکادمیک از این قانون مستثنا بودند. تلاشهای دانشجویان با همراهی برخی‌ رسانه‌های سوئدی و اعضای پارلمان سوئد همراه شد و همچنین این دانشجویان با برپایی تجمعات بر سه اصل تکیه کردند؛ حقوق مشابه با دیگر کارکنان و شاغلین، اقامت دائم همانند سایر همکاران و اجازه کار برای همسران. سرانجام تلاشهای این دانشجویان در تاریخ ۱۷ ژوئن ۲۰۱۴ منجر به تصویب اعطای اقامت دائم به دانشجویان دکترا گردید و این قانون از تاریخ ۱ جولای لازم الاجراست.

به همراه این پیش نویس موارد دیگری نیز مطرح بود ، از جمله اجازه اقامت موقت برای ۶ ماه پس از فارغ‌التحصیلی دانشجویان خارجی‌ و اجازه کار همسران دانشجویان دکترا که تا اعلام بخشنامه قانونی‌ از سوی اداره مهاجرت سوئد در هاله‌ای از ابهام باقی‌ میماند اما نکتهٔ واضح قانون تصویبی کسب اقامت دائم دانشجویان دکترا می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید