اعتراض تعدادی از پناهندگان ایران ساکن باکو به فشار های یوان، دولت آذربایجان، بدلیل فشارها و بی توجه اي به وضعیت سخت آنان

199147_139404256127710_100001744081463_228651_149749_n.jpg - 80.16 Kb

هفت نفر از پناهندگان ایرانی در شهر باکو آذربایجان به مدت پنج روز است که به دلیل دستگیری دو پناهنده دیگر دست به اعتصاب و اعتراض زده اند.


این پناهنده های معترض همان کسانی هستند که 3 سال قبل تر نیز در مقابل یوان دهن و چشم و گوش خود را بخاطر بی تفاوتی مسئولین یوان نسبت به وضعیت و سرنوشت آنان  دوخته بودند.

199147_139404256127710_100001744081463_228651_149749_n.jpg - 80.16 Kb

اما از طرف دیگر وکلای دفتر پناهندگی سازمان ملل و دولت آذربایجان تا به هم اکنون و در طول  این چند سال به هیچ کدام از وعدهای داده شده در چهارچوب قوانین حقوق بشر به پناهندگان ایرانی که جملگی از پیش پا افتاده ترین حقوق قانونی و انسانی آنان است، عمل نکردند! و نسبت به وضعیت نااگوار پناهندگان بی تفاوت هستند.


متاسفانه نمایندگان سازمان ملل تا به هم اکنون پرونده حتی  یک ایرانی را بعد از انجام قبولی پناهندگی به کشور امن سوم معرفی نکردند، و صراحتا هم می گویند که پرونده شما را به کشور سوم نمی دهیم! و همچنین اینکه پناهجویان مقیم باکو در کشور آذربایجان از تمامی امکانات زندگی اعم از مالی، پزشکی، اجازه کار، تامین کرایه خانه،  ممنوع، و محرومند، و سالهاست که در بدترین شرایط غیر انسانی و فاجعه بار بسر می برند.


و این در حالیست که پناهندگان قبولی که یو ان پرونده آنان را پذیرفته است نیز همچون پناهجویانی که پرونده شان در حال برسی است نیز از ابتداي ترین حقوق شهروندی و پناهندگی شامل حال آنان هم نمی شود! و حتی هیچ گونه کمکی در ارتباط با مسائل پزشکی و دیگر موارد نمی گیرند. و حتی از طرف سازمان ملل و شهرداری باکو همکاری لازم بمنظور کمک مالی، و کمک در امر کاریابی هم نمی شود. و حتی  از حق پناهندگی لیسه پاس و کارت شناسایی نیز محروم شدند..!

 

در واقع پشت پرده فشار های وارده بر پناهجویان و پناهندگان ایرانی را باید درضمینه قرارداد های دیپلماتیک غیر انسانی و مخالف با عهد نامه های پناهندگی و عدم رعایت مفاد حقوق بشر سازمان ملل در ضمینه های امنیتی میان ایران و آذربایجان دانست. که متاسفانه در این قرار داد قبول نکردن پناهجویان از هردو طرف و فشار به آنان از طرف کشور ایران و کشور آذربایجان هم گنجانده شده است.


ما سالهاست که شاهدیم که به آسانی منافع و حقوق مسلم و انسانی  پناهندگان بخاطر در نظر گرفتن منافع غیر انسانی کشور های ناقض حقوق بشرهمچون ایران  پایمال شده است. و در این راه وکلای دفتر کمیساریای پناهندگان نیز استقلال کاری و وظیفه شان را از دست داده اند، و تحت تاثیر باند بازی های سیاسی و فشارهای وارده از طرف مسئولین امنیتی کشور آذربایجان، آنان نیز فشارهای مضائفی بر ما پناهجویان و پناهندگان که دستمان از همه جا کوتاه شده است و از  ظلم و نا امنی و ترس از دستگیری ناچار به گریختن از ایران شدیم و به این کشور پناه آوردیم، وارد می آورند.


وکلای یوان سازمان ملل ظالمانه و در کمال شقاوت چمانشان را بر وضعیت اسفنکار زندگی ما پناهندگان فراری از جهنم رژیم جمهوری اسلامی بسته اند و همچنین ما بخوبی آگاه هستیم که اینها به دروغ در جایگاه حمایت از پناهجویان فراری نشسته اند و از این بابت پول و مزایا دریافت میکنند، اما با چنین عملکرد هاي کمال همکاری را با جنایتکاران و شکنجه گران جمهوری اسلامی دارند.

20091215-unhcr-koocheh.jpg - 142.59 Kb

در آخر ما از همه نهاد های حمایت از پناهندگی و حقوق بشری استدعا داریم که در جهت گرفتن حقوق مسلم پناهندگی به ما کمک کنند و در این راه ظلم وارده از طرف دولت آذربایجان و دفتر یوان سازمان ملل را افشاگری نمایند و خصوصا از یوان بخواهند که هر چه سریعتر پرونده ما را به کشور سوم ارسال کنند و تا تکلیف ادامه زندگی آینده ما بعد از سالها انتظار و آوارگی روشن شود.


با احترام فراوان اسامی اعتصابیون معترض در باکو آذربایجان:


1ـ علی اکبر نیکبخت سروستانی

2ـ محمد رضا نیکبخت سروستانی

3ـ سیف علی ذاکری

4ـ حسن مهدوی

5ـ محمد شفیع ربانی

 

دیدگاهتان را بنویسید