عفو بین الملل؛ آزادی بی قید و شرط نرگس محمدی و تاجیک

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: سازمان عفو بین الملل در سندی که امروز منتشر کرد با نام بردن از نرگس محمدی و عبدالرضا تاجیک، دو عضو بازداشت شده کانون مدافعان حقوق بشر، آنان را زندانیانی عقیدتی خواند که تنها به خاطر فعالیت های مسالمت آمیزشان در رابطه با آزادی بیان بازداشت شده اند. عفو بین الملل همچنین از همگان خواست، در نامه ای به مقامات جمهوری اسلامی، خواستار آزادی بی قید و شرط اعضای کانون مدافعان حقوق بشر و بازگشایی دفتر این کانون و پایان آزار و اذیت و ارعاب آنان شوند.

 

امنستی اینترنشنال با معرفی نرگس محمدی و عبدالرضا تاجیک به عنوان اعضای بازداشت شده کانون مدافعان حقوق بشر در زندان اوین، گفت این دو تن در خطر شکنجه و سایر بدرفتاری ها قرار دارند. امنستی اینترنشنال اضافه کرد که این سازمان معتقد است که این دو صرفا به دلیل فعالیت های مسالمت آمیز خود در زمینه آزادی بیان بازداشت شده اند.

 

نرگس محمدی نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در تاریخ 10 ژوئن در خانه خود در تهران بازداشت شد. وی از آغاز بازداشت خود تاکنون تنها یک بار اجازه تماس تلفنی با خانواده خود را یافت. وی پیش از این نیز در تاریخ می 2010 هنگامی که برای شرکت در کنفرانسی در گواتمالا قصد ترک کشور را داشت، توسط جمهوری اسلامی ممنوع الخروج شد. عبدالرضا تاجیک، روزنامه نگار، و وی نیز از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر می باشد که در تاریخ 12 ژوئن سال جاری پس از احضار به وزارت اطلاعات بازداشت و تاکنون خبری از وی در دست نمی باشد. این سومین دستگیری تاجیک پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال گذشته می باشد.

 

در تاریخ دهم ژوئن سال جاری، یک روز پیش از تخستین سالگرد انتخابات ریاست جمهوری در ایران، کانال تلویزیونی دولتی جمهوری اسلامی مصاحبه ای از جواد توسلیان همسر شیرین عبادی را پخش کرد که وی در این مصاحبه به انتقاد از همسرش یعنی شیرین عبادی می پردازد. این در حالی است که شیرین عبادی در این باره گفت همسرش به او گفته که در مدت بازداشت تحت بدرفتاری قرار داشته و وی را مجبور به ادای این اظهارات کرده اند.

 

نکته جالب توجه اینکه این مصاحبه در ژولای سال گذشته یعنی زمانی که توسلیان در بازداشت بوده ضبظ شده.

 

امنستی اینترنشنال در ادامه این سند آورده است که به نظر می رسد که پخش این مصاحبه همزمان بوده با سالگرد انتخابات ریاست جمهوری در ایران و جلسه نهایی بررسی پرونده وضعیت حقوق بشر ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد.

 

عفو بین الملل در ادامه همچنین بازداشت نرگس محمدی و عبدالرضا تاجیک را در ارتباط با این مساله دانست و گفت: «نرگس محمدی و عبدالرضا تاجیک ممکن است جهت جلوگیری از واکنش های ایشان به پخش این مصاحبه بازداشت شده باشند.»

 

دفتر کانون مدافعان حقوق بشر در دسامبر 2008 به دستور مقامات دولتی بسته شد، هر چند که اعضای آن به فعالیت های حقوق بشری خود ادامه دادند. برخی از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر پس از درگیری های انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شدند.

 

همچنین عفو بین الملل در این سند از همگان تقاضا کرد که در نامه ای به رئیس قوه قضائیه و دبیرکل شورای عالی حقوق بشر جمهوری اسلامی و ارسال نسخه ای از آن به نمایندگی های جمهوری اسلامی در سراسر دنیا، خواستار آزادی بی قید و شرط اعضای کانون مدافعان حقوق بشر و بازگشایی دفتر این کانون و پایان آزار و اذیت و ارعاب آنان شوند.

دیدگاهتان را بنویسید