کسب اولین مدال تیم جودوی پناهندگان توسط ورزشکار ایرانی ـ (محمد رشنونژاد، پناهنده هلند)+ عکس

 محمد رشنونژاد، جودوکار اندیمشکی که دو سال پیش در سفر تیم ملی جودو به کشور هلند در آن کشور ماندگار شد و چند ماه قبل به عضویت تیم جودی پناهندگان درآمد، اولین مدال این تیم تازه تاسیس را کسب کرد.

رشنونژاد دیروز در مسابقات قهرمانی جودوی «مالاگا» در کشور اسپانیا، به مدال برنز وزن زیر شصت کیلو رسید. این اولین مدال یک ورزشکار ایرانی‌ست که زیر پرچم تیم «پناهندگان» به دست می‌آید.

محمد رشنونژاد در تابستان امسال به طور رسمی به عضویت تیم جودوی پناهندگان درآمد که زیر نظر فدراسیون جهانی جودو اداره می‌شود و متشکل از جودوکارانی از کشورهایی چون سوریه، افغانستان و ایران است. رشنونژاد اولین مدال اروپایی خود را در زمستان گذشته و در جریان مسابقات آزاد کشور بلژیک به دست آورد، اما مدال برنز مسابقات اسپانیا اولین مدال رسمی اروپایی رشنونژاد است که با اسم تیم پناهندگان به دست آمده است.

a1.jpgرشنونژاد پس از کسب این موفقیت، اظهار داشت که برای رسیدن به المپیک ۲۰۲۰ توکیو از هیچ چیزی دریغ نخواهد کرد، و با تصمیم و صلاح‌دید مربیان و فدراسیون جهانی، در مسابقات پیش رو تا المپیک شرکت خواهد کرد. وی در این باره به ایندیپندنت فارسی گفت: «از این که اولین مدال تیم پناهنده‌ها را به دست آوردم بسیار خوشحالم. شرکت در این مسابقات برای کسب تجربه بیشتر و برگشت به شرایط مناسب ورزشی‌ است».

a2.jpgرشنونژاد پس از عضویت در تیم جودوی پناهنده‌ها، در چند مسابقه مهم بین‌المللی شرکت کرده است؛ از جمله مسابقات گرند پریکس بوداپست، و پس از آن، مسابقات قهرمانی جهانی در توکیو. در هر دو مسابقه مذکور، قرعه بسیار سختی نصیب رشنونژاد شده و وی در باری ها ناکام شده بود.
 
رشنونژاد دیروز در حالی به مدال برنز مسابقات معتبر «مالاگا» دست پیدا کرد که توانست پس از یک دور استراحت در مسابقه اول، جودوکار کشور میزبان را مغلوب کند، و در دور دوم نیز جودوکار کشور آلمان را شکست دهد. او در مسابقه ماقبل فینال برابر جودوکار فرانسوی شکست خورد اما توانست دیگر جودوکار اسپانیایی را ضربه فنی و به مدال برنز این مسابقات دست یابد. جودوکار فرانسوی اول شد، ورزشکار روسیه به مدال نقره رسید، و نماینده ایتالیا نیز به برنز مشترک با رشنونژاد دست یافت.

بلافاصله بعد از کسب این مدال توسط ورزشکار ایرانی تیم پناهنده‌ها، وب‌سایت رسمی فدراسیون جهانی با انتشار متنی به تمجید از این ستاره ۲۳ ساله پرداخت. در ابتدای آن متن آمده است: « حالا برای همه آنهایی که فکر می‌کنند تیم پناهندگان محک جدی نخورده است، یک پاسخ روشن وجود دارد: محمد رشنونژاد».

b.225.150.16777215.0.stories.eterazat.34122_138285299518715_100000117375574_410567_7455423_n.jpg - 7.19 Kb

فدراسیون جهانی جودو سال گذشته تصمیم گرفت که با تاسیس تیمی به نام «پناهندگان»، جودوکارهای سراسر دنیا را که به عنوان پناهنده در کشورهایی جز کشور خود زندگی می‌کنند، برای شرکت در المپیک آماده کنند. در پی اتفاقی که برای دیگر جودوکار ایرانی در مسابقات قهرمانی جودو در توکیوی ژاپن رخ داد (مسئولان تیم ایران مانع مسابقه سعید مولایی و حریف اسرائیلی شدند)، جودوکار قهرمان جهان از مسئولان فدراسیون جهانی خواست تا بگذارند زیر پرچم تیم پناهنده‌ها در مسابقات المپیک شرکت کند و به عضویت آن تیم درآید. آن اتفاق، حواشی زیادی برای ورزش جودو در ایران در پی داشت و باعث شد تا فدراسیون جودوی ایران از سوی فدراسیون جهانی تعلیق شود.

در فرصت باقی‌مانده، احتمال حضور جودوکاران ایرانی در مسابقات المپیک توکیو زیر پرچم تیم پناهندگان بسیار بالاست، و اکنون با حمایت فدراسیون جهانی جودو، انگیزه این ورزشکاران برای درخشش در مسابقات المپیک روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

ایندیپندنت فارسی