آشناي با چگونگی قوانین ورود و اقامت در کشور دانمارک

welcome_denmark.gif - 20.93 Kb

کشور های اسکاندیناوی- بدون نیاز به گذرنامه

اگر یکی از اتباع نروژ، سوئد، فنلاند یا ایسلند باشید، می توانید آزادانه وارد دانمارک شده و تا هر وقت که تمایل داشته باشید در اینجا اقامت کنید. این امکان به دلیل موافقت نامه خاصی است که بین کشورهای شمال اروپا به امضا رسیده است.

موافقتنامه شنگن

اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا عضو موافقتنامه شنگن* هستند. شهروندانی که در کشورهای شنگن زندگی می کنند می توانند آزادانه و بدون هیچ گونه کنترل مرزی، آزادانه بین این کشورها سفر نمایند.    welcome_denmark.gif - 20.93 Kb

کارت ثبت نام برای شهروندان اتحادیه اروپا

اگر تبعه سوئیس باشید یا از کشوری که عضو اتحادیه اروپا یا EØS* است آمده باشید، می توانید یک کارت ثبت نام مخصوص را از ادارات منطقه ای امور دولتی دانمارک دریافت نمایید. دانمارک عضو اتحادیه اروپا است و بنابراین به مقررات این اتحادیه در مورد آزادی جابجایی وفادار است. به عنوان مثال می توانید وارد دانمارک شده و به دنبال کار بگردید. سایر افراد مانند بازنشستگان و افرادی که دارای درآمد کافی می باشند نیز می توانند کارت ثبت نام و اقامت در دانمارک را دریافت نمایند.

 

در مورد شهروندان کشورهای خاصی از اتحادیه اروپا که در جستجوی کار با دستمزد در دانمارک می باشند، مقررات خاصی به عنوان یک اقدام موقت اعمال می شود. شما را به بخش مربوط به اشتغال ارجاع می دهیم.

ویزا

اگر به منظور شرکت در یک رویداد فرهنگی یا بازدید از دانمارک به عنوان یک جهانگرد یا ملاقات با آشنایان یا انجام یک ماموریت کاری می خواهید از کشوری خارج از اروپا وارد دانمارک شوید، باید درخواست ویزا نمایید. در www.newtodenmark.dk/visa فهرستی از کشورهایی که شهروندان آنها برای بازدید از دانمارک نیاز به ویزا دارند، درج شده است. قبل از مسافرت به دانمارک باید درخواست ویزا نمایید. برای درخواست ویزای دانمارک باید به کنسولگری یا سفارت دانمارک در کشور خود مراجعه نمایید. یک ویزا به مدت سه ماه اعتبار دارد و حق کار در دانمارک را به شما اعطا نمی کند. در شرایط عادی، یک ویزا برای تمام حوزه شنگن معتبر است.

اشتغال

اگر از کشوری می آیید که تابع مقررات اتحادیه اروپا است، می توانید مطابق با مقررات خاص اتحادیه اروپا در دانمارک به دنبال کار گشته و مشغول به کار شوید. حداکثر تا سه ماه بعد از ورود به کشور باید از اداره منطقه ای امور دولتی درخواست کارت ثبت نام نمایید. با ورود به www.newtodenmark.dk/eu می توانید اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

 

در مورد اتباع کشورهای بلغارستان، استونی، لتونی، لیتوانی، لهستان، رومانی، سلواکی، اسلونی، جمهوری چک و مجارستان که در جستجوی کار با دستمزد در دانمارک می باشند، مقررات خاصی به عنوان یک اقدام موقت اعمال می شود. با ورود به www.newtodenmark.dk/new-eu می توانید اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

 

اگر می خواهید در دانمارک کار کنید و اهل کشوری به غیر از اعضای اتحادیه اروپا یا EØS می باشید، قبل از ورود به کشور باید درخواست مجوز نمایید. برای درخواست جواز کار و اقامت در دانمارک، باید به کنسولگری یا سفارت دانمارک در کشور خود مراجعه نمایید.

 

اگر یک پیشنهاد کار مندرج در فهرست مثبت دریافت کرده باشید، می توانید جواز کار و اقامت در دانمارک را کسب نمایید. فهرست مثبت، فهرستی از حوزه های استخدامی است که با کمبود نیروی کار واجد شرایط مواجه می باشند. فهرست مثبت شامل متخصصان فن آوری اطلاعات، مهندسان، پزشکان، داروسازان و پرستاران می شود. به عنوان مثال، برای کار به عنوان یک پزشک، داروساز یا پرستار در دانمارک، باید اجازه رسمی دانمارک را کسب نمایید. برای مشاهده کل فهرست مثبت می توانید به www.newtodenmark.dk/greencard مراجعه نمایید.

 

همچنین اگر پیشنهاد کاری با حداقل حقوق سالانه ۴۵۰،۰۰۰ کرون دانمارکی (تقریبا ۶۰،۰۰۰ یورو) دریافت نموده باشید، می توانید جواز کار در دانمارک را کسب نمایید.

 

بعد از دریافت جواز کار و اقامت در دانمارک، می توانید درخواست ملحق شدن خانواده خود را بدهید. یکی از مفاد «قانون اتباع خارجی دانمارک» این است که آنهایی که خواستار جواز کار و اقامت در دانمارک می باشند، بایستی بتوانند زندگی خود را تامین نمایند. در مورد شهروندان اتحادیه اروپا قواعد خاصی اعمال می شود. با مراجعه به www.newtodenmark.dk/eu می توانید اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

جواز اقامت برای درخواست اشتغال – کارت سبز

دانمارک دارای یک برنامه کارت سبز خاص نیز می باشد. کارت سبز مجوزی است که به شما اجازه می دهد به مدت شش ماه به دانمارک آمده و به دنبال کار بگردید. برای دریافت کارت سبز، باید امتیازات کافی را که با استفاده از یک نظام امتیازبندی تعیین می شود، کسب نمایید. تحصیلات، مهارت در زبان و تجربه کاری موجب کسب امتیاز خواهند شد. با مراجعه به www.newtodenmark.dk/greencard می توانید اطلاعات بیشتری در مورد برنامه کارت سبز دریافت نمایید.

اقامت تحصیلی

اگر شهروند اتحادیه اروپا باشید، مشمول تحصیل در دانمارک می شوید. اگر قصد تحصیل در دانمارک را دارید، یک کارت ثبت نام دریافت خواهید نمود. برای کسب شرایط تحصیل باید در یک موسسه عمومی یا خصوصی تایید شده ثبت نام کنید. همچنین باید قادر به تامین زندگی خود باشید. حداکثر تا سه ماه بعد از ورود به کشور باید از اداره امور دولتی درخواست کارت ثبت نام نمایید. با مراجعه به www.newtodenmark.dk/eu می توانید اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

 

اگر می خواهید در دانمارک تحصیل کنید و تبعه کشوری به غیر از اعضای اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا می باشید، قبل از ورود به کشور باید درخواست مجوز نمایید. برای درخواست جواز اقامت در دانمارک، باید به کنسولگری یا سفارت دانمارک در کشور خود مراجعه نمایید.

 

اگر در تحصیلات ابتدایی، تحصیلات جوانان، مدرسه عالی عمومی یا تحصیلات عالی ثبت نام نمایید، می توانید در دانمارک اقامت تحصیلی بگیرید. با این حال در مدت اقامت پیش شرطی است که خود هزینه های خود را تأمین و دوره های را برای یادگیری زبان تدریس برای خودتان ایجاد نمایید. با مراجعه به www.newtodenmark.dk/study می توانید اطلاعات بیشتری درباره شرایط کلی کسب نمایید.

اگر برای پیشبرد تحصیلات عالی به شما جواز اقامت در دانمارک اعطا شد، در آنصورت می توانید درخواست مجوز برای جستجوی کار نیمه وقت نمایید.

جواز اقامت برای درخواست اشتغال- کارت سبز

اگر تحصیلات عالی را در دانمارک تمام کردید، به شما اجازه داده می شود تا شش ماه بعد از اتمام تحصیلات خود در کشور بمانید. در نتیجه به شما کارت سبزی اعطا خواهد شد که حق جستجوی کار در دانمارک را می دهد. اگر کاری به شما پیشنهاد شد، باید جواز کار و اقامت تقاضا کنید.

 

پناهندگی

اگر دلیلی برای ترس از تحت تعقیب قرار گرفتن به دلایل نژاد، مذهب، ملیت، وضعیت اجتماعی یا محکومیت سیاسی برای یک فرد وجود داشته باشد، امکان درخواست حمایت به عنوان یک پناهجو در دانمارک وجود دارد. اگر پناهجویان در صورت بازگشت به کشور خود در معرض خطر محکومیت به مرگ، شکنجه، مجازات یا رفتارهای غیر انسانی یا تحقیر آمیز قرار بگیرند، می توانند درخواست پناهندگی نمایند.

هنگامی که فردی در دانمارک درخواست پناهندگی می نماید، این «خدمات اتباع خارجی دانمارک» است که تصمیم می گیرد پرونده مربوطه در دانمارک یا یکی دیگر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا مورد رسیدگی قرار گیرد. «خدمات اتباع خارجی » همچنین می تواند درخواست پناهندگی را رد نماید و فرد را به کشور امن ثالثی خارج از اتحادیه اروپا ارجاع دهد.

خدمات اتباع خارجی*

«خدمات اتباع خارجی دانمارک» نام یک اداره دولتی زیر نظر «وزارت امور پناهندگان، مهاجران و جذب در جامعه» می باشد. این وزارتخانه «قانون اتباع خارجی دانمارک» را اجرا نموده و در این رابطه موارد مربوط به دست یابی مهاجران به اقامت در دانمارک، از جمله پناهندگی، پیوستن به خانواده و ویزاها را اداره می نماید. شما را به www.newtodenmark.dk/contact-dis ارجاع می دهیم.

پذیرش پناهندگی

اگر «خدمات اتباع خارجی» دریابد که متقاضی پناهندگی الزامات کسب پناهندگی در دانمارک را برآورده کرده، به این شخص پناهندگی اعطا میشود.   342px-coa_of_denmark_svg.png - 109.56 Kb

 

تامین مسکن توسط شهرداری

اگر شما به عنوان یک پناهنده پذیرفته شوید، «خدمات اتباع خارجی» شهرداری که شما باید در آن زندگی کنید را تعیین مینماید. در آنجا به شما یک برنامه مقدماتی پیشنهاد می گردد که شامل آموزش زبان دانمارکی و کمک برای یافتن کار می شود. به فصل ۴، “شهروند جدید در دانمارک” مراجعه نمایید. «خدمات اتباع خارجی»، شهرداری که باید در آن زندگی کنید را براساس مهارت های تخصصی شما، روابط خانوداگی شما در دانمارک و سایر عوامل انتخاب می کند. تامین مسکن شما بر عهده شهرداری می باشد.

 

خودتان نیز می توانید شهرداری دیگری را انتخاب نمایید. ولی بهتر است قبل از نقل مکان با شهرداری جدید صحبت نمایید، و این باید قبل از تکمیل برنامه مقدماتی باشد. زیرا شهرداری جدید شما باید با برعهده گرفتن مسئولیت برنامه مقدماتی شما موافق باشد. اگر شهرداری موافقت خود را اعلام ننماید، ممکن است حق دنبال کردن برنامه مقدماتی و همراه با آن حق مطالبه پرداختی مقدماتی را از دست بدهید. پرداختی مقدماتی، شکل خاصی از کمک های اقتصادی است که اگر نتوانید بلافاصله کاری پیدا نمایید، مشمول آن خواهید شد. در این مورد در فصل ۴، “شهروند جدید در دانمارک” اطلاعات بیشتری می توانید ملاحظه بفرمایید.

رد تقاضای پناهندگی

اگر «خدمات اتباع خارجی» نتواند با درخواست پناهندگی موافقت نماید، «شورا/دادگاه پناهندگان» بطور خود به خود یک شکایت دریافت میدارد.

شورا/دادگاه پناهندگان*

«شورا/دادگاه پناهندگان» یک هیئت مستقل و دادگاه مانند می باشد. تصمیمات این هیئت نهایی بوده و توسط دیگران تغییر نمیخورد.

 

«شورا/دادگاه پناهندگان» یا می تواند تصمیم «خدمات اتباع خارجی دانمارک» را برای رد پناهندگی تایید کند یا آن تصمیم را رد کرده و پناهندگی اعطا نماید. اگر «شورا/دادگاه پناهندگان» تصمیم را تایید نماید، «خدمات اتباع خارجی» مهلتی برای خروج فرد از کشور تعیین می کند. این مهلت باید رعایت گردد. اگر شما به صورت داوطلبانه کشور را ترک کنید، می توانید از پلیس درخواست کمک نمایید و ممکن است واجد شرایط دریافت کمک های مالی نیز بشوید. اگر به صورت داوطلبانه کشور را ترک نکنید، آنگاه توسط پلیس اخراج خواهید شد.

الحاق خانواده

همسر، شریک زندگی قانونی و فرزندان

اگر در دانمارک سکونت ثابت داشته باشید، در صورتی که شرایط خاصی را که در «قانون اتباع خارجی دانمارک» بیان شده برآورده نمایید، می توانید خانواده خود را نیز به خود ملحق کنید. می توانید همسر، شریک قانونی یا فرزندان زیر ۱۵ سال را به خود ملحق نمایید. این را به عنوان پیوستن به خانواده می شناسند و نیازمند برآورده شدن چند شرط می باشد. در موارد خاص و هر جایی که به مصلحت فرزندان دانسته شود، فرزندان بالای ۱۵ سال نیز امکان کسب اجازه ملحق شدن به خانواده خود را پیدا می کنند.

الزامات مالی، مسکن و زندگی مشترک

به عنوان مثال برای این که همسر شما جواز اقامت در دانمارک را کسب نماید، باید مسکن مناسبی داشته باشید، هنگامی که همسر شما وارد کشور شد باید با یکدیگر زندگی کنید و باید بتوانید زندگی همسر خود را تامین نمایید. هر دو شما باید بالای ۲۴ سال سن داشته باشید و علاقه شما به دانمارک بیشتر از سایر کشورها باشد. هدف از این الزامات، حصول اطمینان از این مسئله است که خانواده در دانمارک پایه محکمی داشته باشد و از این که افراد خیلی جوان مجبور به ازدواج های ناخواسته شوند، جلوگیری گردد. همچنین یکی از الزامات این است که ازدواج و زندگی مشترک شما حقیقی بوده و صرفا وسیله ای برای گرفتن جواز اقامت برای فرد مورد بحث نباشد.

 

شرایط خاصی در مورد حق پیوستن به خانواده شهروندان اتحادیه اروپا، مثلا شهروندی از یک کشور دیگر اتحادیه اروپا که در دانمارک کار می کند، اعمال می شود. اگر گمان می کنید که تحت پوشش مقررات اتحادیه اروپا هستید، هنگامی که درخواست الحاق خانواده می کنید باید توجه مسئولان را به این مسئله جلب نمایید.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره الحاق خانواده مطابق با مقررات اتحادیه اروپا و مقررات موجود در «قانون اتباع خارجی دانمارک» به www.newtodenmark.dk/family مراجعه فرمایید.

مدت جواز اقامت

اقامت دائم

شما می توانید یک جواز اقامت موقت یا یک جواز اقامت با گزینه اقامت دائمی را کسب نمایید. اگر به عنوان یک پناهجو یا به دلیل ملحق شدن به خانواده وارد دانمارک شده اید، بطور عادی جواز اقامت موقت به شما داده می شود که بعدا می توان آن را به اقامت دائم تمدید نمود.

اگر جواز اقامتی دارید که بتوان آن را به اقامت دائم تمدید نمود، میتوانید با برآورده شدن شرایط خاصی بعد از گذشت چند سال جواز اقامت دائم را کسب نمایید.از آن جمله برای جذب در جامعه دانمارک باید تلاش کنید.

باید سخت تلاش کنید

این ممکن است شامل این باشد که شغلی داشته باشید یا برای مدتی کار کنید، در یکی از آزمون های زبان دانمارکی قبول شوید، بیش از مبلغ مشخصی به دولت بدهکار نباشید یا مرتکب جرمی جدی نشده باشید.

جوازهای اقامت دائم برای اتباع اتحادیه اروپا

طبق مقررات خاص اتحادیه اروپا، اتباع این اتحادیه و خانواده آنها امکان کسب اقامت دائم بعد از پنج سال اقامت قانونی در دانمارک را دارند. با ورود به www.newtodenmark.dk/eu می توانید اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

 

«خدمات اتباع خارجی» و ادارات منطقه ای امور دولتی می توانند درباره حقوق شما در ارتباط با اقامت دائم، به شما مشاوره دهند. شما را به www.newtodenmark.dk/eu ارجاع می دهیم.

از دست دادن جواز اقامت

اگر شرایط صدور جواز اقامت موقتی ادامه پیدا نکند، «خدمات اتباع خارجی» می تواند آن جواز را لغو نماید. به عنوان مثال اگر شما با همسر خود ملحق شده باشید ولی دیگر به طور مشترک با او زندگی نکنید، ممکن است حق خود را برای جواز اقامت از دست بدهید. با این حال اگر همسر خود را به این دلیل ترک کنید که با شما خشونت داشته است و اگر به اندازه ای در دانمارک مدت طولانی زندگی کرده اید که ارتباطات محکم دیگری با این کشور برقرار کرده اید یا اگر به دلیل ترک شریک خود به دلیل خشونت قادر نباشید به وطن خود بازگردید، می توانید جواز اقامت خود را حفظ نمایید.

 

اگر جواز اقامت خود را به روش های غیرقانونی به دست آورده باشید یا اگر به عنوان عنصر نامطلوب به نظام اطلاعاتی شنگن* گزارش شده باشید، خطر لغو جواز اقامت شما وجود دارد. این مقررات صرف نظر از این که جواز اقامت موقتی یا دائم باشد، اعمال می شود.

 

اگر فردی، دیگر از مقررات اتحادیه اروپا پیروی نکند یا اگر افراد از حق خود سوء استفاده کنند، اقامت موقت شهروند اتحادیه اروپا در دانمارک نیز می تواند لغو شود.

بازگشت امن به وطن

اگر به عنوان یک پناهجو وارد دانمارک شده باشید، در صورتی که شرایط در وطن شما به گونه ای تغییر کند که بازگشت شما بدون خطر باشد، جواز اقامت شما می تواند لغو شود.

 

در این شرایط می توانید درخواست کمک مالی بازگشت به وطن نمایید. دراین مورد در فصل ۱۳ زیر عنوان “بازگشت به وطن” مطالب بیشتری خواهید یافت.

خروج از کشور

اگر برای تعطیلات به وطن زادگاه خود مسافرت کنید، این کار بر امکان تداوم اقامت شما در دانمارک تاثیر خواهد گذاشت.

 

اگر خانه خود در دانمارک را رها کنید، یا بین ۶ تا ۱۲ ماه در خارج از این کشور اقامت کنید، جواز اقامت شما بدون در نظر گرفتن این که دائم یا موقت باشد، فسخ خواهد شد. این که مهلت شما ۶ یا ۱۲ ماه باشد به نوع جواز اقامتی که دارید و این که چه مدت در دانمارک زندگی کرده باشید، بستگی دارد.

اخراج

اگر در ارتکاب یک جرم جدی گناهکار شناخته شوید، ممکن است جواز اقامت خود را از دست بدهید و از کشور اخراج شوید.

 

دانمارک – ویکیپدیا

 

 

دیدگاهتان را بنویسید